سلامت پوست, مراقبت از پوست

درمان عرق زیر بغل ، کف دست و پا با روش های مختلف!

درمان عرق زیر بغل

تعریق شدید (که به آن هایپرهیدروز نیز گفته می شود) یک مسئله بسیار واقعی است، خوشبختانه روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. در این مطلب درباره درمان عرق زیر بغل و هم چنین درمان عرق کف دست و کف پا توضیح می دهیم.

بدن چگونه عرق تولید می کند؟

به طور معمول با افزایش فعالیت، دمای بدن افزایش یافته و سیستم عصبی، غدد تعریق را فعال می کند. بدین ترتیب بدن به طور خودکار خود را خنک می کند. با این حال، در افراد مبتلا به تعریق زیاد (هایپرهیدروز)، اعصاب نشان دهنده غدد عرق، بیش از حد فعال هستند.

راه های درمان عرق زیر بغل

برای درمان راه های زیادی وجود دارد که در این جا به چند مورد آن ها اشاره کرده ایم، اما باید توجه داشت که استفاده از عمل جراحی آخرین راه حل می باشد.

اولین قدم – استفاده از ضد تعریق ها

ساده ترین راه برای مقابله با تعریق زیاد، استفاده از ضد تعریق است که بیشتر افراد اغلب روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر ضد تعریق ها دارای نمک های آلومینیوم هستند. ضد تعریق ها یک پلاگین ایجاد می کنند که جلوی تعریق را می گیرد.

برای مشاهده و خرید بهترین ضد تعریق ها از فروشگاه زیپلین دیدن کنید.

می توانید صبح به جای استفاده از خوشبو کننده، فقط ضد عرق استفاده کنید. هم چنین مصرف آن در شب قبل از خواب، به شما کمک می کند تا زیر بغل خشک تر باشد. ضد تعریق ها فقط برای زیر بغل شما نیستند، برخی از آن ها را می توانید در قسمت های دیگر که عرق می کنید مانند دست و پایتان نیز بکار ببرید.

دومین قدم – 5 روش درمانی پزشکی

اگر ضدعرق ها جلوی تعریق بیش از حد دست و پاهای شما را نمی گیرند، ممکن است پزشک یکی از این روش های درمانی زیر را به شما توصیه کند:

1- یونتوفورزیس

  • در حالی که جریان الکتریکی کم از طریق آب عبور می کند، ابتدا شما با دست، پا یا هر دو در یک سینی کم عمق از آب حدود 20 تا 30 دقیقه می نشینید.
  • هیچ کس به طور دقیق نمی داند که این روش درمانی چگونه عمل می کند، اما کارشناسان معتقدند که از ورود عرق به سطح پوست شما جلوگیری می کند.
  • شما باید حداقل چند بار در هفته این درمان را تکرار کنید.
  • بعد از چندین بار ممکن است تعریق قطع شود.
دستگاه یونتوفورزیس برای درمان عرق زیر بغل ، کف دست و پا
نحوه قرار دادن کف دست بر روی دستگاه
نحوه استفاده از دستگاه برای درمان عرق کف پا

هشدار! اگرچه یونتوفورزیس به طور کلی ایمن است، اما به دلیل استفاده از جریان الکتریکی برای خانم های باردار و افرادی که پیس میکر یا ایمپلنت فلزی (از جمله جایگزینی مفصل) و بیماری های قلبی یا صرع توصیه نمی شود.

2- سم بوتولینوم (بوتاکس)

یکی دیگر از گزینه های درمانی برای تعریق شدید، تزریق سم بوتولینوم A (بوتاکس) است، همان دارویی که برای چین و چروک استفاده می شود. بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل، مورد تأیید FDA است، اما برخی از پزشکان ممکن است از آن در کف دست و کف پا نیز استفاده کنند.

بوتاکس از ترشح ماده شیمیایی که باعث فعال شدن غدد عرق می شود، جلوگیری می کند. ممکن است لازم باشد چندین بار تزریق بوتاکس انجام دهید، اما نتایج می تواند تقریباً یک سال طول بکشد.

تزریق بوتاکس برای درمان عرق زیر بغل

3- داروهای ضد کولینرژیک

در صورتی که ضد تعریق ها، یونتوفورزیس و بوتاکس نتیجه ندادند، ممکن است پزشک داروی ضد کولینرژیک را تجویز کند. داروهای ضد کولینرژیک خوراکی هستند و فعالیت غدد عرق را متوقف می کنند، اما برای همه مناسب نیست.

عوارض جانبی مصرف آن عبارت اند از:

  1. تاری دید
  2. تپش قلب
  3. خشکی چشم
  4. خشکی دهان
  5. اختلال کندن پوست

4- Mira Dry

این روش در مطب پزشک انجام می شود، از انرژی حرارتی (گرمائی) استفاده می شود که غدد عرق و بو را در زیر بغل شما هدف قرار داده و از بین می برد و دیگر رشد نمی کنند.

روش Mira Dry برای از بین بردن عرق و بو زیر بغل

5- جراحی

جراحی، سمپاتکتومی آندوسکوپی توراکس (ETS) است که در آن جراح برش های بسیار کوچکی ایجاد می کند و اعصاب زیر بغل شما را که به طور معمول غدد عرق را فعال می کند، از بین می برد.

این روش بسیار موثر است، اما همیشه جراحی فقط به عنوان آخرین راه حل در افرادی که هر روش درمانی دیگری را امتحان کرده اند و نتیجه نگرفته اند استفاده می شود.

عوارض استفاده از این روش عبارت اند از:
  1. استفاده از این روش می تواند جای زخم ایجاد کند.
  2. یک عارضه جانبی که تقریباً هرکسی دچار آن می شود، تعریق جبرانی است. این زمانی است که بدن شما در یک ناحیه عرق را متوقف می کند، اما برای جبران آن در ناحیه دیگری (مانند صورت یا سینه) شروع به تعریق می کند.

راه های موثر برای کنترل تعریق شدید به روش خانگی

  • انتخاب لباس مناسب: از پوشیدن لباس های سنگین خودداری کنید. درعوض، از پارچه های سبک مانند پنبه و ابریشم استفاده کنید.
  • انتخاب جوراب مناسب: پاهایتان نیز می توانند عرق کنند، بنابراین جوراب هایی بپوشید که رطوبت را از آن ها دور کند.
  • رعایت نظافت و استفاده از محصولات مناسب پوست: هر روز با استفاده از یک صابون ضد باکتری دوش بگیرید، تا باکتری هایی را که می توانند در پوست عرق کرده شما ساکن شده و بو ایجاد کنند را کنترل کنید.
  • استفاده از ضد تعریق: قبل استفاده از ضد تعریق، خود را کاملاً خشک کنید.
  • انتخاب رژیم غذایی مناسب: غذاهای پرادویه و الکل هم می تواند باعث عرق کردن شما شود، هم چنین نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه.

منبع: webmd.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.