سلامت مو, مراقبت از مو

ریزش مو سکه ای : علائم، دلایل ایجاد و راه های درمان آن کدام است؟

ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای شرایطی است که باعث ریزش مو در سر به صورت لکه های کوچک می شود و می تواند در بسیاری از موارد قابل توجه نباشند، اما گاهی این تکه ها ممکن است به هم متصل شوند و سپس قابل توجه شوند. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و در نتیجه ریزش مو ایجاد می شود.

ریزش ناگهانی مو ممکن است در پوست سر ایجاد شود و در بعضی موارد در ابرو، مژه و صورت و همچنین سایر قسمت های بدن نیز ایجاد شود. همچنین می تواند بعد از گذشت سال ها بین قسمت های مختلف، به آرامی گسترش یابد و عود کند.

این بیماری می تواند به ریزش کامل مو منجر شود، که نام جهانی آن آلوپسیا است و می تواند از رشد مو جلوگیری کند. هنگامی که مو رشد می کند، ممکن است دوباره مو از بین برود. میزان ریزش مو و رشد مجدد از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلوپسی آرئاتا وجود ندارد. با این وجود، درمان هایی وجود دارد که ممکن است به رشد سریع تر مو کمک کند و می تواند از ریزش مو در آینده جلوگیری کند و همچنین روش های منحصر به فردی برای پوشاندن قسمت های دچار ریزش مو، وجود دارد. منابعی نیز برای کمک به افراد در مقابله با استرس مربوط به ریزش مو در دسترس است.

ریزش مو سکه ای و راه های درمان آن

درمان ریزش مو سکه ای

هیچ درمان یا معالجه ای برای آلوپسی آرئاتا وجود ندارد اما درمان هایی وجود دارد که می توانید سعی کنید ریزش موهای خود را در آینده، کنترل یا کندتر کنید یا به رشد سریعتر مو کمک کنید.

پیش بینی شرایط دشوار است و به این معنی که ممکن است به مقدار زیادی آزمایش و خطا نیاز داشته باشید تا زمانی که چیزی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. برای برخی از افراد، حتی با درمان ممکن است ریزش مو هنوز بدتر هم شود.

درمان های پزشکی ریزش مو سکه ای

عوامل موضعی

می توانید داروهایی را در پوست سر خود مالش دهید تا به تحریک رشد مو کمک کند. تعدادی از داروها به صورت نسخه ای در دسترس هستند:

مینوکسیدیل یکی از این داروهاست که روزانه دو بار روی پوست سر، ابرو و ریش اعمال می شود. نسبتاً بی خطر است، اما دیدن نتایج یک سال طول می کشد. فقط شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای افرادی که دارای محدوده آلوپسی محدود هستند، مفید است.

آنترالین (Dritho-Scalp) دارویی است که پوست را تحریک می کند تا بتواند رشد موهای خود را از سر بگیرد. تصور می شود کرم های کورتیکواستروئیدی مانند کلوبازازول (ایمپویز)، کف، لوسیون و پمادها با کاهش التهاب در فولیکول مو کار می کنند.

ایمونوتراپی موضعی روشی است که در آن یک ماده شیمیایی مانند دیفن سی پروون برای ایجاد یک بثورات آلرژیک روی پوست اعمال می شود. بثورات که شبیه به بلوط سمی است، ممکن است در مدت شش ماه رشد جدید مو را ایجاد کند، اما شما برای رشد مجدد باید این روش را ادامه دهید.

ریزش مو سکه ای و عوامل ایجاد کننده آن

تزریق

تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف و لکه دار است که به رشد مو در لکه های طاسی کمک می کند. سوزن های کوچک استروئید را به مناطق آسیب دیده تزریق می کنند. برای ترمیم مو این کار باید هر یک یا دو ماه یکبار تکرار شود. این مانع از بروز ریزش مو نمی شود.

درمان های دهانی

قرص های کورتیزون گاهی اوقات برای آلوپسی گسترده استفاده می شود، اما به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، باید این گزینه را با پزشک در میان بگذارید.

شما می توانید از متوترکسات و سیکلوسپورین که گزینه های دیگری هستند، استفاده کنید. آنها با مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی بدن کار می کنند، اما به دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبدی و کلیه و افزایش خطر عفونت های جدی، در موارد طولانی مدت نمی توان از آن ها استفاده کرد.

نور درمانی

نور درمانی نیز به نام فتوشیمی درمانی یا فوتوتراپی نامیده می شود. این نوعی از پرتودرمانی است که از ترکیبی از داروی خوراکی به نام psoralens و نور ماوراء بنفش، استفاده می کند.

درمان طبیعی ریزش مو سکه ای

برخی از افراد مبتلا به آلوپسی آرئاتا روش های درمانی جایگزین را برای درمان این بیماری انتخاب می کنند. که شامل موارد زیر است:

  • آروماتراپی
  • طب سوزنی
  • پروبیوتیک ها
  • سطح پایین لیزر درمانی (LLLT)
  • ویتامین ها، مانند روی و بیوتین
  • نوشیدنی های آلوئه ورا و ژل های موضعی
  • آب پیاز روی پوست سر مالیده شود
  • روغن های اساسی مانند درخت چای، رزماری، اسطوخودوس و نعناع
  • روغن های دیگر مانند نارگیل، کرچک، زیتون و جوجوبا
  • یک رژیم “ضد التهابی”، که به عنوان “پروتکل خود ایمنی” نیز شناخته می شود و یک رژیم محدود کننده است، به طور عمده شامل گوشت و سبزیجات است
  • ماساژ پوست سر
  • مکمل های گیاهی مانند جینسنگ، چای سبز، لاله چینی

بیشتر روش های درمانی جایگزین در کارآزمایی های بالینی مورد آزمایش قرار نگرفته است، بنابراین اثربخشی آن ها در درمان ریزش مو مشخص نیست.

علاوه بر این، سازمان غذا و داروی (FDA) برای اثبات بی خطر بودن محصولات خود نیازی به سازندگان مکمل ندارد. بعضی اوقات ادعاهای موجود در برچسب های مکمل نادرست یا گمراه کننده است. همیشه قبل از امتحان کردن مکمل های گیاهی یا ویتامین با پزشک مشورت کنید.

اثربخشی هر درمان در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بعضی از افراد به دلیل اینکه موهایشان به تنهایی رشد می کند، نیازی به درمان ندارند. با این حال، در موارد دیگر، افراد با وجود تلاش برای هر گزینه درمانی، بهبودی پیدا نمی کنند.

برای دیدن تفاوت، شاید بیش از یک روش درمانی را باید امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رشد مو ممکن است موقتی باشد. این امکان وجود دارد که موها دوباره رشد کرده و دوباره از بین بروند.

زیرش مو سکه ای

علل آلوپسی آرئاتا

آلوپسی آرئاتا یک بیماری خود ایمنی است که در ادامه درمورد مردان و زنان دلایل به وجود آمدن آن را بررسی می کنیم:

آلوپسی آرئاتا در مردان

آلوپسی آرئاتا هم در آقایان و هم در خانم ها اتفاق می افتد، اما احتمالاً ریزش مو در آقایان قابل توجه تر است. همچنین این اتفاق در مورد، مردانی که از نظر ریزش مو سابقه خانوادگی بیشتری دارند، بیشتر اتفاق می افتد.

مردان ممکن است ریزش مو را در موهای صورت و همچنین پوست سر، قفسه سینه و موهای پشت خود تجربه کنند. این نوع ریزش مو در مقایسه با طاسی با الگوی مردانه، که نازک شدن تدریجی موها در کل است، متفاوت است و مو ها به صورت لکه ای خالی می شود.

آلوپسی آرئاتا در زنان

زنان نسبت به مردان بیشتر به آراس آلوپسی آرئاتا مبتلا می شوند، اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست. ریزش مو ممکن است روی پوست سر و همچنین ابروها و مژه ها ایجاد شود.

برخلاف ریزش مو با الگوی زنانه، که نازک شدن تدریجی مو است که مساحت زیادی را در بر می گیرد، ممکن است آلوپسی آرئاتا در یک ناحیه کوچک اتفاق بیفتد. ریزش مو ممکن است به یکباره اتفاق بیفتد. این ناحیه به تدریج می تواند گسترش یابد، که منجر به ریزش بیشتر مو می شود.

آلوپسی آرئاتا در کودکان

کودکان نیز می توانند ریزش مو سکه ای را نیز تجربه کنند. در حقیقت، اکثر مبتلایان به این بیماری اولین ریزش موهای خود را قبل از سن 30 سالگی تجربه می کنند.

در حالی که بعضی از مؤلفه های ارثی برای آلوپسی آرئاتا وجود دارد، والدین با این شرایط همیشه آن را به کودک منتقل نمی کنند. به همین ترتیب، کودکانی که دارای این نوع ریزش مو هستند ممکن است والدینی نداشته باشند که آن را داشته باشند.

علاوه بر ریزش مو، کودکان ممکن است نقایص ناخن را نیز تجربه کنند. بزرگسالان ممکن است این علائم اضافی را نیز تجربه کنند، اما در کودکان شایع تر است.

براساس بنیاد ملی آلوپسی آرئاتا، کودکان کمتر از 5 سال معمولاً تأثیر عاطفی ناشی از آلوپسی را تجربه نمی کنند. با این وجود، پس از سن 5 سالگی، ریزش مو برای کودکان خردسال می تواند آسیب زا باشد زیرا آن ها متوجه می شوند که تفاوت آن ها با دیگران چیست.

اگر فرزند شما در معرض استرس یا افسردگی قرار دارد، از پزشک متخصص اطفال بخواهید یک مشاور کودکان را به شما معرفی کند.

انواع آرئاتا

چندین نوع آلوپسی آرئاتا وجود دارد. هر نوع با میزان ریزش مو و سایر علائمی که ممکن است تجربه کنید، مشخص می شود. هر نوع ممکن است یک راه درمان داشته باشد.

آلوپسی آرئاتا (لکه دار)

مشخصه اصلی این نوع آلوپسی آرئاتا یک یا چند لکه به اندازه سکه ریزش مو روی پوست یا بدن است. اگر این بیماری گسترش یابد، ممکن است به بیماری آلوپسی توتالیس یا آلوپسیا جهانی تبدیل شود.

آلوپسی توتالیس

در آلوپسی توتالیس، ریزش مو در کل پوست سر ایجاد می شود.

آلوپسی یونیورسالیس

علاوه بر از بین رفتن مو روی پوست سر، افراد مبتلا به این نوع آلوپسی آرئاتا همچنین موهای صورت را از دست می دهند – ابرو و مژه. از بین رفتن سایر موهای بدن ، از جمله موهای قفسه سینه و کمر نیز ممکن است.

آلوپسی آراتا پراکنده

آراتا آلوپسی پراکنده، ممکن است بسیار شبیه ریزش مو با الگوی زن یا مرد باشد. این باعث نازک شدن ناگهانی و غیر منتظره مو در سر پوست می شود که فقط در یک ناحیه و یا لکه نیست.

آلوپسی آفیزیس

ریزش مو که به دنبال یک باند در امتداد طرفین و قسمت تحتانی پوست سر است، آلوپسی افیازیس نامیده می شود. پس از ایجاد این بیماری خود ایمنی، ممکن است تا مدت طولانی با ریزش مو و سایر علائم مرتبط با آن زندگی کنید. با این حال برخی از افراد ممکن است فقط یک بار ریزش مو را تجربه کنند.

همین تغییر در مورد بهبودی نیز صدق می کند: برخی از افراد رشد مجدد مو را تجربه می کنند. حتی ممکن است ریزش مو اضافی را تجربه کنند.

در افراد مبتلا به آلوپسی آرئاتا، نتایج ضعیف با عوامل مختلفی همراه است:

  1. سن اولیه شروع
  2. ریزش گسترده مو
  3. تغییرات ناخن
  4. سابقه خانوادگی
  5. داشتن چندین شرایط خود ایمنی
  6. نحوه کنار آمدن با آلوپسی آرئاتا

آلوپسی آرئاتا می تواند از نظر عاطفی چالش برانگیز باشد، به خصوص وقتی ریزش مو روی کل پوست سر تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است احساس انزوا یا افسردگی کنند.

این را به خاطر داشته باشید که بیش از 5 میلیون نفر منبع معتبر در ایالات متحده دارای آلوپسی آرئاتا هستند. شما تنها نیستید و با تغییر در شیوه زندگی، می توانید با این شرایط کنار بیایید.

فن آوری های جدید کلاه گیس، مانند کلاه گیس خلاء، که از سیلیکون و پایه مکش تهیه می شود، برای این بیماری بسیار کاربردی است. این کلاه گیس حتی هنگام ورزش و شنا ازا سر جدا نمی شود. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که کلاه گیس های خلاء معمولاً گران تر هستند.

اگر ریزش مو روی ابروها تأثیر می گذارد، یک مداد ابرو، میکروبلاستیک و خال کوبی ابرو چند گزینه ای است که می تواند از این ریزش جلوگیری کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.