سلامت پوست, مراقبت از پوست

دلایل پیری پوست و روش های از بین بردن آن

مراقبت از پوست

در حدود سن 25 سالگی، اولین علائم پیری پوست ظاهر می شود. خطوط زیر چشم، چین ها، از دست دادن حجم عضلات صورت و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی در طول زمان.

پیری پوست به دلایل مختلفی ایجاد می شود. بعضی از دلایل آن به طور کلی طبیعی هستند و نمی توان با آن ها مقابله کرد. هرچند عواملی وجود دارند که پیری پوست را سرعت می بخشند و می توان مانع آن ها شد.

یک سبک زندگی سالم و مراقبت از پوست باعث کاهش علائم پیری پوست و پیری زودرس می شود.

دانستن عوامل داخلی و خارجی ای که بر روی ساختار و عملکرد پوست اثر می گذارند، به شما کمک می کنند تا انتخاب های آگاهانه تری برای مراقبت و درمان پوست خود داشته باشید.

علائم پیری پوست چیست؟

سه علامت اصلی برای پیری پوست وجود دارد و هر کدام تاثیر متفاوتی بر روی پوست می گذارند:

چین و چروک

اولین علامت های پیری پوست خطوط و چین و چروک ها هستند. چین و چروک های کوچک و سطحی که به عنوان خطوط خنده شناخته می شوند در گوشه های بیرونی چشم قابل دیدن هستند.

این چین و چروک ها در حدود 30 سالگی ظاهر می شوند اما همه ما به شیوه ای متفاوت با افزایش سن روبرو می شویم که به ژنتیک و سبک زندگی ما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: آیا روغن سیاه دانه برای بهبود چین و چروک پوست موثر است؟

این خطوط با چین و چروک هایی در پیشانی ادامه پیدا می کند. در ابتدا تنها زمانی قابل رویت هستند که حالت چهره ما تغییر کند و در اصطلاح به آن ها چین و چروک های پویا می گویند.

هر چه سن ما بیشتر می شود، ماندگاری آن ها بیشتر می شود و حتی زمان هایی که صورت ما بدون هیچ حالتی است باز هم دیده می شوند. اخم کردن می تواند باعث ایجاد خطی عمودی در بین ابرو ها شود.

چین و چروک ها اولین علائمی هستند که ظاهر می شوند
چین و چروک ها اولین علائمی هستند که ظاهر می شوند

از دست دادن حجم

تشخیص از دست دادن حجم و خطوط صورت می تواند دشوار باشد. اولین علائم از دست دادن حجم لب در زمان استفاده از رژ لب مشخص می شود هنگامی که حجم لب ها برای زدن رژ کمتر شده است.

از بین رفتن حجم صورت منجر به افتادگی پوست، صاف شدن گونه ها و ظاهری شبیه به گردن بوقلمون می شود.

ظاهر کلی صورت را تغییر می دهد که می تواند منفی، غمناک یا خسته به نظر برسد. چین خوردگی که بین بینی و دهان ایجاد می شود، معروف به چین خوردگی بینی است و همچنین با پوست افتاده و از بین رفتن حجم در ارتباط است.

پوست شل و آویزان نشان از دست دادن حجم است
پوست شل و آویزان نشان از دست دادن حجم است

از دست دادن خاصیت ارتجاعی و ایجاد خطوط عمیق تر

با بالغ شدن پوست، ساختار آن ضعیف شده و خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می دهد.

همچنین پوست خشک زودتر درخشندگی پوست و جوانی را از دست می دهد. باز هم به دلیل اینکه پوست ما به اندازه ما منحصر به فرد است، این تغییرات در سنین مختلف قابل مشاهده است اما بیشتر توسط افراد بالای 50 سال مشاهده می شود.

پوست خاصیت ارتجاعی خودش را از دست میده و چین و چروک ها عمیق تر می شوند
پوست خاصیت ارتجاعی خودش را از دست میدهد و چین و چروک ها عمیق تر می شوند

روند پیری پوست چگونه کار می کند؟

پیری پوست در لایه های مختلف پوست ایجاد می شود و در سطح پوست قابل رویت است.

لایه های اپیدرمال

از دست دادن مقدار اسید هیالورونیک، باعث کاهش بازسازی سلول ها و کاهش تولید سبوم در سطح پوست می شود که این اتفاق موجب سختی و خشکی پوست در طول زمان می شود.

از آنجا که این لایه خاص پوست پیرتر می شود، در برابر اشعه خورشید نیز حساس تر می شود. پوست کمتر می تواند خودش را درمان کند و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به افزایش عفونت های پوستی همراه با ترمیم کند تر زخم شود.

لایه های غشایی

از حدود 25 سالگی، کلاژن یکی از پایه های سازنده پوست است که هر ساله 1٪ کاهش می یابد.

همراه با کاهش عملکرد ارتجاعی، این امر منجر به تغییر شکل بافت پوستی می شود. ساختار پوست به خطر می افتد و خطوط ریز و چین و چروک های بیشتری احتمال دارد ایجاد شود.

با بالغ شدن پوست ما، خاصیت ارتجاعی کاهش یافته و عمیق تر شدن چین و چروک ادامه می یابد.

تولید اسید هیالورونیک که به وفور در پوست جوان وجود دارد کمتر می شود، بنابراین سلول های پوستی آب کمتری جذب می کنند و پوست مستعد خشکی است.

همچنین پوست ضعیف تر شده و در معرض آسیب و مویرگ های شکسته قرار می گیرد. کاهش گردش خون به معنای تحویل مواد مغذی و اکسیژن کمتری در لایه سطحی است که منجر به کاهش درخشندگی پوست می شود.

لایه های زیر پوستی

در لایه های عمیق تر، قابل توجه ترین تغییرات، کاهش اندازه و تعداد سلول های لیپیدی در لایه چربی است. این امر باعث افتادگی پوست و از بین رفتن حجم آن می شود و می تواند منجر به چین و چروک های عمیق و حفره های توخالی در گونه ها شود.

روند پیری پوست بر روی هر لایه از پوست 1 لایه های اپیدرمال 2 لایه های پوستی 3 لایه های زیر پوستی تأثیر می گذارد
روند پیری پوست بر روی هر لایه از پوست 1 لایه های اپیدرمال 2 لایه های پوستی 3 لایه های زیر پوستی تأثیر می گذارد

دلایل داخلی بالغ شدن پوست چیست؟

برخی از دلایل پیری پوست اجتناب ناپذیر است. سن بیولوژیکی ما، تغییرات ساختاری در پوست و کارایی عملکرد سلول را تعیین می کند که آن ها در هر سال کاهش می یابند.

تأثیرات هورمونی کاهش سطح استروژن (دستورالعمل دادن هورمون) منجر به کاهش پیام رسانی بین سلول ها می شود.

خون رسانی کمتر به پوست به معنای تحویل مواد مغذی و اکسیژن کمتر به سطح پوست است. درخشندگی یکی از ویژگی های جوانی پوست است، محو شده و پوست کدر تر می شود.

ژنتیک ژنتیک در چگونگی پیری پوست نقش اساسی دارد. رنگ پوست و نوع پوستی که با آن متولد می شویم، تفاوت در سرعت بروز علائم پیری در سطح پوست را نشان می دهد. مثلا:

نوع پوست I-II: پوست های حساس تر و روشن تر نسبت به پوست های تیره بیشتر در معرض چین و چروک قرار دارند.

نوع پوست III: در این نوع پوست به دلیل تیرگی رنگ آن کمتر دچار چین و چروک شده و یا اینکه درسن های بالاتر قابل مشاهده هستند.

تصویر سمت راست:  در پوست جوان ، اتصالات محکم بین لایه ها باعث می شود رطوبت و مواد مغذی به لایه های قابل مشاهده به طور مؤثری تحویل داده شوند. 
تصویر سمت چپ:  با گذشت زمان این اتصالات و سیستم ها کند می شوند
تصویر سمت راست: در پوست جوان، اتصالات محکم بین لایه ها باعث می شود رطوبت و مواد مغذی به لایه های قابل مشاهده به طور مؤثری تحویل داده شوند.
تصویر سمت چپ: با گذشت زمان این اتصالات و سیستم ها کند می شوند

دلایل خارجی پیری پوست چیست؟

عوامل خارجی مؤثر بر سرعتی که سن پوست در آن تغییر می کند، ناشی از یک فرآیند استرس اکسیداتیو است.

استرس اکسیداتیو مولکولی به نام رادیکال های آزاد را تشکیل می دهد که از یک الکترون بدون جفت در یک پوسته بیرونی تشکیل شده است.

رادیکال های آزاد با آسیب رساندن به ساختار سلول های پوستی و شکستن اجزای پوستی مانند هیالورونیک اسید، کلاژن و خاصیت ارتجاعی باعث پیری زودرس می شوند.

در شرایط عادی، رادیکال های آزاد توسط آنتی اکسیدان های موجود در پوست گرفتار و خنثی می شوند.

با این حال با گذشت زمان توانایی پوست برای غیر فعال کردن رادیکال های آزاد کاهش می یابد. نتیجه آن آسیب به تمام اجزای سلول های پوست است. استرس اکسیداتیو توسط عوامل مختلفی در شیوه زندگی ایجاد و تسریع می شود:

نور خورشید

پرتو های خورشید عامل اصلی خارجی پیری پوست از طریق استرس اکسیداتیو است. آسیب پوستی ناشی از خورشید به عنوان پیری پوست شناخته شده است و رنگدانه ناهموار اغلب یکی از اولین علائم قابل مشاهده است.

این فقط در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش برای طولانی مدت نیست که باعث آسیب پوست می شود بلکه قرار گرفتن روزمره پوست در معرض خورشید آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

رنگدانه ناهموار یکی از اولین علائم پیری پوست است
رنگدانه ناهموار یکی از اولین علائم پیری پوست است

آلودگی

قرار گرفتن در معرض آلودگی، معمولاً در شهرها می تواند باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد در پوست شود. آلودگی همچنین اثرات قرار گرفتن در معرض آفتاب را در استرس اکسیداتیو تسریع می کند.

آلودگی می تواند اثرات آسیب رادیکال آزاد را تسریع کند ، به ویژه هنگامی که همراه با قرار گرفتن در معرض آفتاب باشد.
آلودگی می تواند اثرات آسیب رادیکال آزاد را تسریع کند، به ویژه هنگامی که همراه با قرار گرفتن در معرض آفتاب باشد.

سیگار کشیدن

مواد شیمیایی و نیکوتین موجود در سیگار وظیفه بالا رفتن تعداد رادیکال های آزاد پوست را بر عهده دارد. مانند آلودگی، آن ها اثرات قرار گرفتن در معرض آفتاب را که منجر به استرس اکسیداتیو می شود، تشدید می کنند.

تغذیه

آنتی اکسیدان ها مولکولی با توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد هستند که به پوست آسیب می رسانند و پیری پوست را تسریع می کنند.

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان بخش مهمی از روند مراقبت پوست ما برای جلوگیری از پیر شدن پوست است.

مراقبت نامناسب از پوست

در صورت عدم مراقبت از پوست یا در صورت استفاده از محصولاتی که باعث تحریک پوست می شوند پوست سریعتر پیر می شود.

پاکسازی کامل با استفاده از محصولات مناسب برای نوع پوست، همراه با استفاده منظم از محصولات مراقبت کننده مورد نیاز، به مراقبت از پوست کمک می کنند.

محافظت درست از پوست در برابر آفتاب برای جلوگیری از پیری زودرس پوست مهم است.

چگونه می توان از پوست مراقبت کرد و پیری زودرس پوست را کاهش داد؟

دانستن روند پیری پوست باعث می شود تا انتخاب بهتری برای مراقبت از پوست خود بکنید. داشتن یک سبک زندگی سالم و مراقب درست از پوست به کاهش روند پیری زودرس کمک می کند.

سبک زندگی

از آنجا که استرس اکسیداتیو عامل اصلی خارجی پیری پوست است، تغییر سبک زندگی باید به حداقل رساندن اثرات آن کمک کند.

تغذیه

یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات، مصرف آنتی اکسیدان ها را تضمین می کند و می تواند به محدود کردن اثرات مضر رادیکال های آزاد بر روی پوست کمک کند.

تا حد امکان غذا ها باید متنوع باشند، اما بعضی از غذا ها به ویژه در آنتی اکسیدان ها حاوی مقادیر زیادی مواد محافظت از پوست وجود دارد: هویج، زردآلو، سایر میوه ها و سبزیجات، پرتقال و میوه های نارنجی، آب زغال اخته، سبزیجات با برگ سبز، فلفل، بلغور، گوجه فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات، ماهی سالمون و آجیل ها.

سیگار کشیدن

استعمال سیگار به طرز چشمگیری پیری را تسریع می کند، خاصیت ارتجاعی را کاهش می دهد و باعث افتادگی می شود. قطع سیگار به بهبود ظاهر پوست کمک می کند.

داشتن یک زندگی سالم به حفظ پوست شما کمک می کند
داشتن یک زندگی سالم به حفظ پوست شما کمک می کند

مراقبت از پوست

تغییرات پوستی در هر مرحله از زندگی و نحوه مراقبت از آن باید متناسب با نیاز پوست باشد.

یک روال مناسب برای مراقبت از پوست بخش مهمی از یک رویکرد جامع برای درمان همه علائم پیری است: چین و چروک، از بین رفتن حجم، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و شرایطی مانند خشکی یا حساس شدن پوست.

اگر پوست شما سالم است، مراقبت مناسب باعث ماندگاری آن می شود و اگر اینگونه نیست، روندی مداوم می تواند به بهبود آن کمک کند.

یک شیوه اساسی برای مراقبت از پوست باید شامل سه مرحله باشد: پاکسازی، مراقبت و محافظت از آفتاب.

پاکسازی: برای از بین بردن مواد آرایشی، آلودگی و مواد شیمیایی از روی پوست.

مراقبت: برای درمان و هیدراته کردن پوست با استفاده از موادی که دغدغه شما را نسبت به پیری زودرس از بین می برند.

محافظت: از پوست در برابر اشعه خورشید، حتی در روزهای ابری، مهمترین اقدام در جلوگیری از پیری زودرس پوست است.

کرم هایی با رنگدانه های رنگی: می توانند حتی برای تغییر دادن رنگ پوست و اصلاح چهره شما نیز استفاده شوند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.