سلامت پوست, مراقبت از پوست

فواید پپتید ها برای پوست ؛ کاربرد آن در مراقبت از پوست چگونه است؟

فواید پپتید پوست

پپتیدها که پلی پپتیدها نیز نامیده می شوند، به طور طبیعی در پوست یافت می شوند، اما در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست نیز گنجانده شده اند.
پپتیدها آمینو اسیدهایی هستند که پروتئین های خاصی را که برای پوست مورد نیاز است می سازند. به طور خاص، کلاژن از سه زنجیره پلی پپتیدی ساخته شده است، بنابراین افزودن پپتیدها می تواند پوست شما را برای ساخت کلاژن تحریک کند. کلاژن بیشتر منجر به ایجاد پوستی سفت تر و جوان تر می شود.
بدن شما به طور طبیعی کلاژن می‌ سازد، اما با گذشت زمان، تولید کلاژن کاهش می‌ یابد که باعث می شود پوست چروک‌ تر و کمتر یکنواخت و روشن‌ به نظر برسد. در ادامه فواید پپتید ها برای پوست را به شما خواهیم گفت.

فواید پپتید ها برای پوست شما چیست؟

فواید پپتید ها برای پوست

مولکول کلاژن در واقع آن قدر بزرگ است که از طریق پوست جذب نمی شود، به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند، کلاژن را از طریق برخی از مواد غذایی یا مکمل های کلاژن مصرف کنند.

پپتیدها کوچکتر هستند، بنابراین می توانند راحت تر به پوست نفوذ کنند. گنجاندن پپتید ها در روتین مراقبت از پوست فواید زیادی برای پوست دارد که شامل موارد زیر است:

1. کاهش چین و چروک

کلاژن می تواند پوست و لب ها را حجیم کند و وقتی پوست سفت تر و حجیم تر باشد، چین و چروک ها و خطوط ظریف کمتر دیده می شوند.

2. التهاب را کاهش می دهد

پپتیدها می توانند به کاهش التهاب، ترمیم پوست آسیب دیده و صاف کردن رنگ پوست کمک کنند.

3. بهبود سد پوستی

سد پوستی منبع مطمئن خط دفاعی بدن در برابر باکتری ها، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و سایر سموم است. سد پوستی ممکن است در اثر لایه برداری بیش از حد، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر آلودگی ها یا حتی بد خوابی آسیب ببیند. پپتیدها به ایجاد یک سد قوی تر کمک می کنند.

4. کمک به رفع جوش ها

یکی دیگر از فواید پپتید ها برای پوست کمک به رفع جوش ها است. برخی از پپتیدها ضد میکروب هستند، به این معنی که می توانند باکتری هایی که باعث آکنه می شوند را از بین ببرند.

عملکرد پپتیدها برای پوست چگونه است؟

پپتیدها می توانند به لایه بیرونی پوست نفوذ کنند و به جای اینکه روی سطح پوست بنشینند، به طور عمیق در پوست فرو می روند. شما می توانید آنها را به عنوان پیام رسان سلول های دیگر در نظر بگیرید – آنها سیگنال هایی را ارسال می کنند که به سلول ها می گویند کلاژن و الاستین تولید کنند.

انتخاب محصولات حاوی پپتید

محصولات زیادی در بازار وجود دارد که حاوی پپتید هستند، دانستن اینکه چه محصولی را انتخاب کنید دشوار است. بهتر است محصولی را انتخاب کنید که به طور طولانی مدت با پوست شما تماس داشته باشد، مانند سرم یا مرطوب کننده. تا چیزی مانند شوینده صورت که اجازه نمی دهد پپتیدها به پوست نفوذ کنند.

محصولات حاوی پپتید

پپتیدها به خوبی با سایر مواد مراقبت از پوست مانند ویتامین C یا اسید هیالورونیک کار می کنند، بنابراین به راحتی می توان آنها را در روتین مراقبت از پوست خود گنجاند.

اگر در هنگام خرید محصول مورد نظر می خواهید بفهمید که آیا حاوی پپتید هست یا نه، باید عبارت “پپتید” یا “palmitoyl” را در قسمت بر چسب مواد تشکیل دهنده جستجو کنید.

آیا استفاده از پپتیدها برای انواع پوست بی خطر است؟

این ماده، بهترین ترکیب در هر روتین مراقبت از پوست است. دکتر داونی می گوید: پپتیدها برای افرادی که علاقه مند به کاهش خطوط و چین و چروک، کاهش التهاب و سفت تر به نظر رسیدن پوست هستند، مفید هستند.

آیا هنگام استفاده از پپتیدها عوارض جانبی وجود دارد؟

از آنجایی که بدن شما پپتیدها را به طور طبیعی تولید می کند، نسبتاً به طور کلی قابل تحمل هستند. اکثر مردم می توانند بدون مشکل از پپتیدها استفاده کنند، اما دکتر داونی می گوید که تحریکات جزئی پوست به ندرت ممکن است رخ دهد.

برخی از مطب های متخصص پوست، تزریق پپتید را برای هدف قرار دادن خطوط و چین و چروک با سفت کردن پوست ارائه می دهند، اما دکتر داونی می گوید: “پپتیدهای تزریقی می توانند اشتهای شما را افزایش داده و باعث احتباس مایعات شوند. “من تحت هیچ شرایطی توصیه نمی کنم.”

پپتیدها اغلب به عنوان یک درمان معجزه آسا معرفی می شوند، برخی می گویند پپتیدها مانند بوتاکس عمل می کنند. این به این دلیل است که پپتیدهای انتقال دهنده عصبی می توانند به طور موقت مواد شیمیایی را که باعث انقباض عضلانی می شوند مسدود کنند، اما به اندازه بوتاکس موثر نیست.

در حالی که پپتیدها قطعا می توانند برای پوست مفید باشند، برخی از معایب وجود دارد که باید از آن ها مطلع شوید.

  • پپتیدها اغلب بسیار گران هستند.
  • انواع مختلفی از پپتیدها وجود دارد که برخی از آنها هیچ تاثیری روی پوست ندارند.
  • در موارد نادر، آلرژی به پپتید ممکن است رخ دهد.

سخن آخر

پپتیدها آمینو اسیدهایی هستند که بلوک های ساختمانی پروتئین های خاصی مانند کلاژن و الاستین مورد نیاز پوست هستند. استفاده از سرم یا مرطوب‌ کننده حاوی پپتید می‌ تواند منجر به سفت‌ تر، جوان‌ تر به نظر رسیدن پوست و حتی کاهش جوش‌ ها شود.

پپتیدها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند و در حالی که آنها یک ماده امیدوار کننده برای مراقبت از پوست هستند، تحقیقات بیشتری در مورد اثر بخشی آنها مورد نیاز است.

منبع: healthline – goodhousekeeping

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.