پزشکی, سلامت مو, مراقبت از مو

لکه سفید مو (پولیوز) چیست + علت و راه های تشخیص و درمان آن

لکه سفید مو

نگاهی گذرا به آینه دستشویی و مشاهده لکه هایی از موهای سفید که قبلاً در آنجا نبوده است، می تواند تجربه نگران کننده ای باشد. بنا به توضیح مختصری در این باره، لکه سفید مو (پولیوز) به دلیل کمبود رنگدانه ای به نام ملانین در پیاز مو رخ می دهد که باعث ایجاد یک یا چند لکه سفید در موهای فرد می شود. این وضعیت معمولاً با موهای سر همراه است. اما می تواند بر روی هر ناحیه از بدن که مو دارد نیز تأثیر بگذارد. از جمله: ابروها و مژه ها.

این را به شما بگوییم که وجود لکه های سفید مو بر روی سر و بدن شما جای نگرانی ندارد. در ادامه مطلب به بررسی بیماری لکه سفید مو (پولیوز)، علل و راه های درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

پولیوز چیست؟

ملانین ماده ای است که به مو رنگ می بخشد. اما، کاهش و کمبود آن در ریشه مو علت سفیدی یا خاکستری شدن موها می باشد.

لکه های سفید مو در چه سنی ایجاد می شوند؟

طبق آنچه در قسمت بالا گفته شده است، پولیوز به خودی خود یک کمبود رنگدانه بی ضرر در فولیکول های مو است که باعث سفید یا خاکستری شدن آن ها می شود. به هر حال، این بیماری می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد یا بدون هشدار در هر سنی ظاهر شود.

علائم پولیوز چیست؟

علائم پولیوز شامل ظاهر شدن یک یا چند لکه موی سفید در قسمت های مختلف بدن که داری مو می باشد، است. پولیوز اغلب بر روی موهای سر تأثیر می گذارد. اما در برخی موارد می تواند بر روی ابروها، مژه ها یا سایر قسمت های بدن که با مو پوشانده شده اند نیز تأثیر بگذارد.

لکه های سفید مو بر روی مژه

علت ایجاد بیماری لکه سفید مو (پولیوز) چیست؟

در حالی که علت ایجاد بیماری لکه سفید مو (پولیوز) به طور کامل شناخته نشده است. اما، متخصصان می گویند که علل واقعی پولیوز می تواند شامل موارد زیر باشد. از جمله:

  • ژنتیک (یکی از عوامل موثر در انتقال بیماری ها، وراثت می باشد)
  • بیماری خودایمنی
  • آسیب به فولیکول های مو
ژنتیک یکی از عوامل موثر در انتقال بیماری 
پولیوز
ژنتیک یکی از عوامل موثر در انتقال بیماری
پولیوز

هم چنین، ممکن است این بیماری گاهی اوقات در اثر شرایط پزشکی ایجاد شود. شرایط پزشکی شامل:

  • ویتیلیگو: از بین رفتن رنگدانه های پوست باعث ایجاد تغییرات جزئی در رنگ پوست می شود.
  • خال های هاله: خال با حلقه سفید در اطراف آن.
  • پیبلادیسم (piebaldism): تکه ای از موهای سفید بالای پیشانی که اغلب باعث تغییر رنگ بخشی از پوست پیشانی نیز می شود.
  • توبروس اسکلروز: رشد بیش از حد سلول در اندام های مختلف و بافت های بدن.
  • آلوپسی آره آتا: ریزش مو بیشتر در پوست سر اتفاق می افتد.
  • بیماری Vogt-Koyanagi-Harada، سندرم آلزاندرینی (Allezandrini) و سندرم واردنبورگ (Waardenburg): بیماری های نادر باعث تغییرات رنگدانه در پوست و مو ، همراه با مشکلات عصبی، بینایی و شنوایی.
  • هم چنین، افراد می توانند به دلیل استفاده از برخی داروها (شامل: آنتی بیوتیک، کلرامفنیکل و داروی ضد سرطان “cetuximab”) یا ابتلا به بیماری های دیگر مانند: اختلالات التهابی به بیماری پولیوز مبتلا شوند.
  • هم چنین بسیاری از گزارش های تاریخی مستند در مورد افرادی که به دلیل فشار روانی، درد یا بیماری شدید، ناگهان دچار لکه های سفید مو شده اند، وجود دارد.

بیشتر بدانید: انواع الگوهای ریزش مو در زنان و مردان و دلایل ایجاد آن ها

سایر شرایط پزشکی که با لکه های سفید مو همراه است؟

پولیوز به خودی خود مضر نیست. اما می تواند در کنار سایر شرایطی که خطر سلامتی دارند، ظاهر شود. برخی از بیماری هایی که ممکن است پولیوز در کنار آن ظاهر شود. شامل موارد زیر است:

1. شرایط پوست

ملانوم یک سرطان پوست است که از سلول هایی که رنگ پوست را تأمین می کنند، ناشی می شود. در موارد خاصی از ملانوم، بروز پولیوز می تواند اولین نشانه برای تشخیص این سرطان باشد.

2. بیماری چشم

گزارشی که در ژورنال آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است و قدمت آن به سال 1981 برمی گردد، نشان داد که بیماری فلج اطفال در افرادی که مبتلا به بیماری یووئیت (التهاب لایه میانی چشم را یووئیت می نامند) هستند، بیشتر دیده می شود.

در صورت عدم درمان، ممکن است به سایر موارد چشم از جمله گلوکوم و آب مروارید منجر شود. بنابراین، پولیوز می تواند علامت هشدار دهنده مفیدی برای سایر افراد باشد.

3. بیماری های التهابی

شناخته شده است که پولیوز به عنوان یک عارضه جانبی دیررس Vogt-Koyanagi-Harada (VKH) رخ می دهد.
VKH نوعی اختلال التهابی است که بر چندین سیستم در بدن تأثیر می گذارد. این موارد از چشم و گوش گرفته تا پوست و سیستم عصبی مرکزی است. VKH بیشتر در افراد تیره پوست، به ویژه آسیایی ها دیده می شود.

4. اختلالات تیروئید

یک مطالعه منبع معتبر در سال 2011 که در مجله بین المللی پوست منتشر شد، نشان داد که کودکان مبتلا به ویتیلیگو، بیشتر دچار تیروئید و اختلالات خود ایمنی هستند.
در این مطالعه، 42 درصد از کودکان مبتلا به ویتیلیگو گزارش کردند که حداقل یک خویشاوند یا بیماری تیروئید یا خود ایمنی یا هر دو دارند.

احتیاط!

هر چند ابتلا به لکه سفید مو (پولیوز) نگران کننده نیست، اما، در صورت بروز آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا می تواند نشانه سایر شرایط پزشکی از جمله: بیماری التهابی، اختلالات تیروئید و… باشد.

پولیوز چگونه تشخیص داده می شود؟

پولیوز به صورت یک لکه یا تکه سفید یا خاکستری در هر ناحیه از بدن که دارای مو است خود را نشان می دهد و این به راحتی قابل تشخیص است. معمولاً وقتی روی موهای سر تأثیر می گذارد، راحت ترین حالت را متوجه می شویم. اما این عارضه در هر جای دیگر نیز ممکن است رخ دهد.

پولیوز چگونه تشخیص داده می شود؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به نظر می رسد پولیوز بر روی کودک شما تأثیر می گذارد، مراجعه به پزشک بسیار مهم است. در حالی که فلج اطفال می تواند در هر سنی رخ دهد. اما وجود موهای سفید در کودکان غیر معمول است و این می تواند نشانه ای از اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین B-12 و سایر بیماری های جدی باشد. آزمایش خون می تواند به بررسی شرایطی که ممکن است باعث فلج شدن فرزند شما شود، کمک کند.

لکه سفید مو (پولیوز) چگونه درمان می شود؟

هیچ راهی برای تغییر دائمی رنگ موهای تحت تأثیر پولیوز وجود ندارد. اما به نظر می رسد برخی از درمان های پزشکی وجود دارد که می تواند لکه های سفید مو را بهبود بخشد. به هر حال، در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفته، تحقیقات انجام شده در این باره شامل:

  1. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که یک روند درمانی شامل: پیوند پوست و به دنبال آن استفاده از نور درمانی به مدت 4 تا 11 ماه، می تواند بیماری لکه سفید مو و ویتیلیگو را بهبود بخشد.
  2. ژورنال آکادمی پوست آمریکا در سال 2016، بر روی یک مرد 37 ساله مبتلا به فلج اطفال و ویتیلیگو، جلسات درمانی با لیزر و هم چنین استفاده روزانه از یک پماد و داروهای خوراکی روزانه را انجام داد که این مطالعه بر روی ابرو چپ او تأثیر مثبت گذاشت. در 6 ماه پس از شروع درمان و پس از 44 جلسه درمانی با لیزر، 75 درصد رنگ به ابرو برگشته است.

از آنجا که این روش های درمانی کاملاً فشرده و زمان بر هستند، افراد تمایلی برای مراجعه به پزشک ندارند و اکثراً موهای خود را همان طور که هست می گذارند، باقی بماند یا این که با استفاده از روش های مختلف مانند: استفاده از رنگ مو های طبیعی و شیمیایی آن ها را می پوشانند.

بنابراین اگر می خواهید لکه های سفید موی خود را بدون استفاده از رنگ مو بپوشانید، استفاده از کلاه، باندانا، سربند یا سایر انواع پوشش مو را در نظر بگیرید.

پوشاندن لکه های سفید مو با استفاده از باندانا
پوشاندن لکه های سفید مو با باندانا

سخن آخر

درمان های پزشکی وجود دارد که به نظر می رسد، این بیماری را بهبود می بخشد. از آنجا که روش های درمانی آن اغلب وقت گیر، خسته کننده و گران هستند، مردم از آن ها استفاده نمی کنند و معدود افراد مبتلا به لکه سفید مو فقط جهت اطمینان از این که بیماری زمینه ای دیگری نداشته باشند به پزشک مراجعه می کنند.

گسترش این بیماری به ندرت اتفاق می افتد، پس نیازی به نگرانی نیست. سایر شرایط پزشکی که می تواند باعث ایجاد پولیوز شود، شامل: سرطان پوست ملانوم، اختلالات تیروئید و شرایط التهابی است. این بیماری هم چنین می تواند توسط برخی از داروها و حتی در اثر استرس روانی ایجاد شود.

منبع: https://www.healthline.com www.medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.