سلامت پوست, مراقبت از پوست

چگونه از شر لک های پوستی خلاص شویم؟

لک های پوستی

لک های پوستی ، نرم و غیرسرطانی هستند که معمولاً در چین های پوست گردن، زیر بغل، سینه ها، ناحیه کشاله ران و پلک ها ایجاد می شود. علت آن رشد فیبرهای شل کلاژن است که در مناطق ضخیم تر پوست قرار می گیرد.

دقیقاً مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد لک های پوستی می شوند، اما ممکن است در اثر اصطکاک یا مالش پوست بر روی پوست ایجاد شوند.

به گفته دکتر کمونتو موکایا، لک های پوستی بسیار شایع هستند و تقریبا نیمی از مردم را تحت تأثیر قرار می دهند. این عارضه همچنین در میان افراد مسن، افراد دارای اضافه وزن و افراد دیابتی شایع تر است.

در اینجا نگاهی به چند داروی خانگی، محصولات بدون نسخه و گزینه های جراحی برای خلاص شدن از شر لک های پوستی می اندازیم.

درمان خانگی

لک های پوستی معمولاً نیازی به درمان یا مراجعه به پزشک ندارند. اگر می خواهید آن ها را از بین ببرید، ممکن است این کار را با محصولات موجود در آشپزخانه انجام دهید. بیشتر درمان های خانگی شامل خشک کردن لک های پوستی تا زمانی که اندازه آن کوچک است می تواند از بین برود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای که دارای خواص ضد ویروسی و ضد قارچی است، برای پوست بی خطر است. ابتدا ناحیه آسیب دیده را بشویید. سپس، با استفاده از یک گوش پاک کن، روغن را به آرامی روی لک ها ماساژ دهید.

یک شب باند را روی منطقه قرار دهید. این روش درمانی را برای چندین شب تکرار کنید تا لک ها خشک شوند و از بین برود.

پوست موز

پوست موز

پوست موز خود را دور نریزید، مخصوصاً اگر دارای لک های پوستی هستید. پوست موز همچنین می تواند باعث خشک شدن آن ها شود.

یک تکه پوست موز را روی لک قرار دهید و روی آن را با یک باند بپوشانید. این کار را شبانه انجام دهید تا لک از بین برود.

سرکه سیب

سرکه سیب

یک پنبه را در سرکه سیب خیس کنید و سپس پنبه را روی لک های پوستی قرار دهید. این قسمت را به مدت 15 تا 30 دقیقه با باند بپیچید و سپس پوست را بشویید. این کار را هر روز برای چند هفته تکرار کنید. اسیدیته سرکه سیب باعث شکستن بافت اطراف لکه پوست می شود.

ویتامین E

ویتامین E

افزایش سن ممکن است به ایجاد لک های پوستی کمک کند. از آنجا که ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که با چین و چروک ها مقابله می کند و پوست را سالم نگه می دارد، استفاده از ویتامین E مایع، روی لک پوست ممکن است باعث از بین رفتن رشد در طی دو روز شود. کافی است روغن را روی لک و پوست اطراف آن ماساژ دهید تا زمانی که از بین برود.

سیر

سیر

سیر با کاهش التهاب به بهبود ظاهر پوست کمک می کند. برای اینکه به طور طبیعی از لک های پوست خلاص شوید، سیر خرد شده را روی لک قرار دهید و سپس یک شب آن قسمت را با باند بپوشانید.

صبح منطقه را بشویید. این کار را تکرار کنید تا لک های پوست کوچک شوند و از بین بروند.

داروهای بدون نسخه برای لک های پوستی

همراه با داروهای خانگی، چندین محصول بدون نسخه (OTC) در مواد غذایی و داروخانه ها می توانند با خیال راحت لک پوست را از بین ببرند.

کیت های انجماد سرما درمانی (استفاده در دمای بسیار پایین) برای از بین بردن بافت پوستی ناخواسته استفاده می کنند. موکایا می گوید: “ضایعات خوش خیم، مانند لک های پوستی، برای از بین بردن آن ها به دمای °4 درجه فارنهایت تا 58 درجه فارنهایت نیاز دارند.”

وی توصیه می کند به دنبال یک دارو یا کیت حذف لک پوست باشید که در صورت استفاده مناسب به کمترین دما برسد. موکایا می گوید شما همچنین می توانید مانند یک قیچی استریل برای از بین بردن لک های پوستی از دستگاه های پاک کننده استفاده کنید. سرانجام، موکایا اشاره کرد که کرم های از بین برنده می توانند باعث تحریک و درماتیت تماسی شوند، اما هنوز هم می توانند موثر باشند.

روش های جراحی برای لک های پوستی

اگر خودتان راحت نیستید که لک ها را بردارید، به پزشک یا یک متخصص پوست مراجعه کنید. آن ها می توانند آن را برای شما بردارند.

پس از بی حسی محل با بی حسی موضعی، پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را بر اساس اندازه و محل لک پوست انجام دهد:

  • سوزاندن: پزشک شما برای از بین بردن لک پوست از گرما استفاده می کند.
  • سرما: پزشک شما مقدار کمی نیتروژن مایع را روی لک پوست اسپری می کند، که رشد را از بین می برد.
  • عمل جراحی: به سادگی شامل این است که پزشک شما با قیچی جراحی لک پوست را در پایه خود جدا می کند. اندازه و محل لک پوست نیاز به باند یا بخیه را تعیین می کند.

لک های پوستی رشد غیر سرطانی دارند، اما اگر غیر معمول باشند یا مشکوک به نظر برسند، پزشک شما ممکن است برای احتیاط یک نمونه برداری انجام دهد.

لک های پوستی

نکات مربوط به مراقبت های بعدی

عفونت ها و عوارض معمولاً با برداشتن لک پوست ایجاد نمی شوند. برخی از افراد پس از برداشتن دچار زخم می شوند که ممکن است با گذشت زمان به آرامی از بین برود.

پس از، از بین بردن لک پوست در خانه، به عنوان احتیاط پماد آنتی بیوتیک را در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. در صورت دردناک شدن یا خونریزی ناحیه به پزشک مراجعه کنید.

اگر یک روش پزشکی برای از بین بردن آن ها دارید، ممکن است دستورالعمل های پزشک شامل خشک نگه داشتن زخم به مدت حداقل 48 ساعت و سپس شستشوی آرام محل با آب و صابون باشد.

همچنین در صورت نیاز، پزشک می تواند یک قرار ملاقات بعدی برای بررسی زخم و برداشتن بخیه ها تعیین کند.

سخن آخر

لک های پوستی معمولاً بی خطر هستند، بنابراین درمان ضروری نیست مگر اینکه ضایعه باعث تحریک شود. اگرچه درمان های خانگی و محصولات OTC راه حل های ارزان قیمت هستند، بنابراین اگر لک پوستی به درمان در خانه پاسخ نمی دهد، به پزشک مراجعه کنید. چندین روش می تواند با کمترین درد و زخم، برچسب پوست را برطرف کند.

منبع: Healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.