مراقبت از ناخن

چه عواملی باعث پوسته شدن اطراف ناخن می شود؟ + راه درمان

پوسته شدن اطراف ناخن

ناخن ریش یا ریش ریش شدن پوست کناره ناخن معمولا به دلیل خشک شدن پوست رخ می دهد. بیشتر مردم فکر می کنند این ریش ریش شدن و پوسته پوسته شدن پوست نواحی اطراف ناخن انگشتان به خاطر کمبود ویتامین ها اتفاق می افتد، اما این فکر صحیح نیست.

در زنان خانه دار و در بعضی مشاغل که افراد با مواد شوینده سر رو کار دارند به دلیل استفاده زیاد از این مواد، چربی ناخن کاهش می یابد و کناره های پوست آن ریش ریش می شود که کندن پوست کناره های ناخن با دست سبب ایجاد عفونت و راه یابی میکروب به آن نقطه می شود.

عوامل پوسته شدن اطراف ناخن

1- عوامل بیرونی

با مشاهده پوسته شدن اطراف ناخن در کودکان و زخم شدن اطراف ناخن نگران نشوید. با دقت در عادات روزانه می توانید علت پوسته شدن اطراف ناخن را بیابید. علت ریش شدن دور ناخن کودکان و بزرگسالان بیشتر ریشه در عوامل محیطی داشته و از طریق آن ها کنترل می شود.

2- آب و هوا

عواملی محیطی مانند آب و هوا می توانند علت ترک خوردن پوست کنار ناخن و ریش ریش شدن اطراف ناخن باشند. برای مثال هوای خشک و فصل زمستان می تواند باعث پوسته شدن اطراف ناخن شود. آب و هوا را نمی توان تغییر داد اما می توان کنترل کرد که تا چه حد در معرض آن ها قرار گرفت.

3- شست و شوی دائم دست ها

شستن زیاد دست ها یکی از عوامل پوسته شدن اطراف ناخن

شستن بیش از حد دست ها ممکن است باعث پوسته شدن انگشتان شود، شستن دست با صابون اغلب می تواند باعث از بین رفتن چربی روی پوست شود و این عمل می تواند باعث جذب صابون به لایه های حساس پوست و لایه برداری شود.

4- آفتاب سوختگی

در زمان قرار گرفتن طولانی مدت در آفتاب، پوست گرم شده و تمایل به خارش پیدا می کند و قرمز می شود. زخم شدن اطراف ناخن و پوسته شدن اطراف آن بعد از چند روز نشانه ای شایع از آفتاب سوختگی است که درمان آن ممکن است چند هفته طول بکشد. در این مدت می توانید از کمپرس سرد و نرم کننده ها استفاده کنید.

5- آب گرم

باید تنها در صورت نیاز مثلا فقط قبل از خوردن خوراکی و بعد از حمام دست هایتان را بشویید. همچنین بی توجهی به استفاده از مرطوب کننده بر روی دست ها پس از شست و شو و استفاده از حوله های کاغذی تحریک کننده نیز می تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد.

6- مکیدن انگشت

مکیدن انگشت یکی از عوامل پوسته شدن اطراف ناخن

مکیدن انگشت و شصت در کودکان می تواند موجب پوسته شدن انگشتان شود. مکیدن انگشت برای یک نوزاد و یک کودک نوپا غیر عادی نیست. بسیاری از کودکان به مرور زمان این عادت را ترک می کنند، اما بعضی از آن ها به مداخله نیاز دارند.

7- محصولات شیمیایی قوی

مواد شیمیایی مختلفی که به صابون ها، شامپو ها، مرطوب کننده ها و سایر محصولات بهداشتی و آرایشی اضافه می شوند، معمولا باعث پوسته شدن پوست اطراف ناخن می شوند.

8- واکنش های آلرژیک

پوست اطراف ناخن ممکن است به خاطر قرار گرفتن در معرض آلرژن هایی مانند نیکل، لاتکس، پودر شوینده یا حلال های شیمیایی خاص بروز کند.

درمان پوسته شدن اطراف ناخن با روش های خانگی

روغن نارگیل برای درمان پوسته شدن اطراف ناخن

روغن نارگیل

ناخن هایتان را با روغن نارگیل ماساژ داده و دستکش پنبه ای بپوشید. این کار را 2 بار در روز و 1 بار در شب انجام دهید. می توانید در یک هفته مشاهده کنید که چطور دست هایتان به حالت قبل برگشته است.

روغن زیتون

روغن زیتون موجب بهبود و مرطوب کنندگی پوست می شود.

  • برای این کار نیاز به ½ فنجان روغن زیتون دارید.
  • 4 قطره اسانس اسطو خودوس به آن اضافه کنید.
  • به مدت 10 دقیقه انگشتانتان را در آن قرار دهید.
  • سپس انگشتانتان را خشک و مرطوب کنید.

موز

موز هایی که خیلی رسیده هستند را دور نیندازید. آن ها را خرد کنید و با شیر و عسل مخلوط کرده و بر روی انگشتانتان قرار دهید.

عسل یک راه درمان پوسته شدن اطراف ناخن

این کار را مرتب انجام دهید و نتیجه را ببینید.

مرطوب کنندگی با عسل

عسل یکی از مرطوب کننده های عالی برای پوست است. برای این کار باید عسل را در قسمت ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا نیم ساعت بماند.

نوشیدن آب فراوان

نوشیدن مقدار زیادی آب در روز حداقل 10 لیوان بسیار مفید خواهد بود. این کار شما را هیدراته نگه می دارد و از پوسته شدن و خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

کپسول ویتامین E

روغن ویتامین E یک درمان عالی برای پوست خشک است، ممکن است مجبور شوید بیش از یک قرص برای همه انگشتان خود استفاده کنید.

آلوئه ورا یک راه درمان برای پوسته شدن اطراف ناخن

آلوئه ورا

پوسته شدن اطراف ناخن می تواند موجب سوزش و تحریک شود که پیشنهاد می شود از آلوئه ورا استفاده کنید. برای این کار یک عدد ساقه آلوئه ورا را برش دهید، ژل آن را در بیاورید و حداقل دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

روش های جلوگیری از پوسته شدن اطراف ناخن

✅ پوشیدن دست کش زمانی که ظرف میشویید و با مواد شیمیایی سر و کار دارید.

✅ از کاشت ناخن، ژل آکریلیک و پاک کردن لاک اجتناب کنید.

اقدامات پیشگیرانه

🔸 از ناخن هایتان به عنوان ابزار استفاده نکنید. مانند باز کردن اشیاء یا هر چیزی که به ناخن های شما آسیب می زند.

🔹 اگر یک تکه از ناخن هایتان پوسته شد، با کمک سوهان لبه های آن را گرد کنید.

🔸 وقتی ناخن پوسته پوسته می شود بعضی ها آن ها را می کَنند. این کار باعث ضعیف شدن ناخن می شود.

🔹 سعی کنید از مواد تقلبی برای پوشش ناخن استفاده نکنید. لاک ژل و آکریلیک می تواند آسیب زننده باشد.

پوسته شدن اطراف ناخن

سخن آخر

درمان پوسته شدن اطراف ناخن بستگی به علت آن دارد. بهتر است با پزشک متخصص در این مورد صحبت کنید تا با تشخیص دلیل این مشکل درمان مناسب را تجویز کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.