درمان جوش و آکنه, سلامت پوست, مراقبت از پوست

جوش شیرین + بررسی اثرات و مضرات آن بر درمان آکنه

جوش شیرین درمان آکنه

در حالی که آکنه معمولاً یک بیماری جدی نیست، اما می تواند دردناک و آزار دهنده باشد و هم چنین تأثیر زیادی در زیبایی فرد داشته باشد. استفاده از جوش شیرین یک درمان طبیعی محبوب برای از بین بردن آکنه و پیشگیری از اسکار است.

اما آیا استفاده از آن بی خطر است؟ در ادامه به چگونگی استفاده از جوش شیرین برای آکنه و این که آیا عوارض جانبی نامطلوبی دارد یا خیر می پردازیم؛ جهت دریافت پاسخ سوالات خود ادامه مطلب را بخوانید.

آیا جوش شیرین برای درمان آکنه موثر است؟

در مورد این که جوش شیرین به عنوان یک درمان آکنه عمل کند، تحقیقات کمی وجود دارد. بنابراین بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی، استفاده از ماسک و اسکراب جوش شیرین را توصیه نمی کنند.

آیا مصرف جوش شیرین باعث اختلال در سطح pH طبیعی پوست می شود؟

برای محافظت پوست در برابر باکتری ها و آلودگی ها وهم چنین تولید چربی طبیعی، سطح pH طبیعی آن بین 4.5 تا 5.5 است، به این معنی که سطح آن اسیدی است و سطح pH طبیعی جوش شیرین 9 برابر است ( به این معنی که سطح آن قلیایی است).
بنابراین مصرف جوش شیرین باعث اختلال در سطح pH طبیعی پوست می شود و بیشتر از این که به سلامت پوست کمک کند، می تواند به پوست آسیب برساند وعوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند.

آیا استفاده از آن بی خطر است؟

با این که جوش شیرین ماده ای ارزان قیمت برای مراقبت از پوست می باشد، اما متخصصان بهداشت، استفاده گسترده از جوش شیرین بر روی پوست های حساس را توصیه نمی کنند
چنان چه اگر فردی استفاده از جوش شیرین را به عنوان درمان آکنه انتخاب کرد، باید مقدار و دفعات استفاده را محدود کند و پوست خود را پس از هر بار استفاده مرطوب کند.

خواص جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده، باعث کاهش جوش های پوستی و کاهش درد و التهابات پوست می شود. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می دهند از جوش شیرین برای درمان آکنه استفاده کنند.

نحوه استفاده از جوش شیرین برای درمان آکنه

افراد می توانند از جوش شیرین برای درمان انواع آکنه به صورت ماسک و اسکراب استفاده کنند. در ادامه به نحوه تهیه و مصرف ماسک و اسکراب جوش شیرین می پردازیم:

هشدار!!!

هر زمان که از جوش شیرین به عنوان محصول مراقبت از پوست استفاده می کنید، یک بسته تازه باز کنید. ممکن است بسته ای که قبلاً باز شده است، توسط مواد دیگری آلوده شده باشد و این ممکن است به پوست آسیب برساند.

ماسک جوش شیرین

برخی افراد از ماسک جوش شیرین برای درمان جوش های خاصی که در صورت ظاهر می شوند، استفاده می کنند. زیرا ماسک جوش شیرین علاوه بر درمان آکنه، باعث از بین بردن جوش های سر سیاه و التیام بخشیدن به التهابات پوست می شود. جهت تهیه ماسک جوش شیرین مراحل زیر را ادامه دهید.

مواد لازم:

  • 8 قاشق چای خوری جوش شیرین
  • مقدار کمی آب تمیز

نحوه مصرف:

  • ابتدا صورت خود را تمیز بشوئید.
  • و با حوله صورت خود را خشک کنید.
  • سپس جوش شیرین (بی کربنات سدیم) را در ظرف کوچکی بریزید.
  • بعد به آن مقدار کمی آب اضافه کنید (فقط به میزانی که خمیر با قوام درست شود).
  • آن را خوب هم بزنید تا قوام خامه ای پیدا کند.
  • سپس خمیر به دست آمده را به طور مستقیم بر روی جوش ها یا سایر ضایعات آکنه قرار دهید.
  • بگذارید ماسک به مدت 15 الی 20 دقیقه برروی پوست باقی بماند.
  • بعد از 15 الی 20 دقیقه خمیر خشک شده را از روی صورت پاک کنید و با آب بشوئید.
  • پس از شست و شو، پوست خود را با استفاده از حوله خشک کنید.
  • و بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید تا خطر خشکی پوست را کاهش دهید.
  • این ماسک را 2 بار در هفته برای بهترین نتیجه استفاده کنید.
ماسک جوش شیرین برای درمان آکنه

اسکراب با جوش شیرین

از جوش شیرین به دلیل خاصیت لایه برداری عالی می توان به عنوان اسکراب عالی نیز استفاده کرد. زیرا این ماده یک داروی کاملا موثر در از بین بردن سلول های مرده سطح پوست است. در نتیجه استفاده از این اسکراب، پوست را روشن و درخشان می کند. در ادامه به نحوه آماده سازی اسکراب جوش شیرین می پردازیم:

مواد لازم:

  • 1 الی 2 قاشق چای خوری جوش شیرین
  • 1 الی 2 قاشق چای خوری پاک کننده معمولی پوست صورت

نحوه مصرف:

  • ابتدا 1 الی 2 قاشق چای خوری جوش شیرین را در 1 الی 2 قاشق چای خوری پاک کننده پوست صورت (استفاده از یک پاک کننده معمولی) مخلوط کنید.
  • سپس مخلوط به دست آمده را به مدت 5 دقیقه و به آرامی بر روی پوست صورت و گردن ماساژ دهید.
  • بعد صورت و گردن خود را با آب ولرم بشویید.

بیشتر بدانید: تفاوت ماسک و اسکراب چیست؟ + انواع ماسک و اسکراب

آیا استفاده از جوش شیرین موثر است؟

تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا جوش شیرین به عنوان یک درمان آکنه عمل می کند وجود دارد و بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه می کنند که از آن استفاده نکنید.

با این که جوش شیرین ماده ای ارزان قیمت برای مراقبت از پوست می باشد، اما متخصصان بهداشت استفاده گسترده از جوش شیرین بر روی پوست های حساس را توصیه نمی کنند، زیرا استفاده از آن می تواند پوست را تحریک کرده و چربی های محافظ مهم را از بین ببرد.

بنابراین در صورت تمایل به مصرف جوش شیرین جهت درمان آکنه، بهتر است از مصرف روزانه آن خودداری شود. هم چنین در صورت مصرف از حداقل مقدار استفاده شود.

نکته!

دقت کنید که استفاده از جوش شیرین می تواند چربی سطح پوست را کاهش داده و پوست را خشک کند. بنابراین بلافاصله پس از شست و شوی ماسک و اسکراب از روی پوست، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشکی و سفت شدن پوست جلوگیری شود.

عوارض جانبی استفاده از جوش شیرین چیست؟

در صورت مصرف جوش شیرین ممکن است، عوارض نا خوشایندی مانند: ایجاد خشکی پوست صورت و هم چنین سوزش و خارش پوست رخ دهد. دیگرعوارض جانبی مصرف آن عبارت اند از:

  1. کاهش رطوبت پوست
  2. ایجاد چین و چروک های زودرس
  3. تحریک و التهاب پوست
  4. حساسیت به عناصر طبیعی مانند: اشعه خورشید

سایر درمان های خانگی آکنه

جوش شیرین تنها یکی از درمان های خانگی است که افراد مبتلا به آکنه می توانند امتحان کنند. بنابراین بسیاری از درمان های طبیعی دیگر ایمن تر بوده و عوارض جانبی کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: درمان آکنه به کمک 5 روش خانگی!

جایگزین های جوش شیرین برای درمان آکنه عبارت اند از:

  1. سرکه سیب
  2. روغن درخت چای
  3. اجتناب از دست زدن به صورت
  4. پیروی از یک رژیم غذایی که شامل هیچ گونه قند یا نشاسته تصفیه شده نباشد.
  5. حذف لبنیات از رژیم غذایی
استفاده از روغن درخت چای به جای جوش شیرین
استفاده از روغن درخت چای به جای جوش شیرین برای درمان آکنه

توصیه های کارشناسان بهداشت

  1. به شما توصیه می شود، از آن جایی که جوش شیرین تمایل به ایجاد احساسات ناخوشایند مانند: ایجاد علائم خشکی پوست، سوزش و گزش دارد، قبل استفاده از ماسک و اسکراب جوش شیرین بر روی صورت، آزمایش پچ را روی دستان خود انجام دهید.
  2. هم چنین اگر پوست شما بسیار حساس است، بهتر است از استفاده مداوم آن خودداری کنید.
  3. جوش شیرین یکی از داروهای خانگی ممکن برای درمان آکنه است. با این حال، به دلیل خواص قلیایی آن، می تواند تعادل pH پوست را تحت تأثیر قرار داده و باعث خشکی و حساسیت شود.
  4. اگر شخصی استفاده از جوش شیرین را به عنوان درمان آکنه انتخاب کرد، باید مقدار و دفعات استفاده را محدود کند و پوست خود را پس از هر بار استفاده به خوبی مرطوب کند.
  5. پزشکان پوست (متخصصان پوست) استفاده از جوش شیرین را به عنوان درمان آکنه توصیه نمی کنند و در عوض توصیه می کنند که از داروهای تجویز شده، محصولات بدون نسخه و داروهای خانگی ملایم تر استفاده کنید.

منبع: medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.