سلامت پوست, مراقبت از پوست

دوش آب گرم یا آب سرد؟ + فواید دوش آب گرم و آب سرد برای پوست

فواید دوش آب سرد گرم

آیا شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید صبح ها دوش آب گرم داشته باشید؟ در حالی که دوش آب گرم اثرات درمانی خاص خود را دارد، آیا می دانستید که دوش آب سرد نیز می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد؟
از آرام کردن خارش پوست گرفته تا افزایش گردش خون، دوش آب سرد فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما کدام یک بهتر است؟ دوش آب گرم یا آب سرد؟ آیا برای پوست فوایدی دارند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

فواید دوش آب سرد

دوش آب سرد فواید متعددی دارد. دوش آب سرد تا حد زیادی مفید است، مگر اینکه حال شما خوب نباشد یا پزشک به شما توصیه کرده باشد که دوش آب سرد نگیرید. برخی از فواید دوش آب سرد:

فواید دوش آب سرد

1. دوش گرفتن با آب سرد به محافظت از پوست و مو شما کمک می کند

یکی از فواید دوش آب سرد محافظت از پوست و مو است. دوش آب سرد چربی طبیعی پوست شما را از بین نمی برد. آب سرد منافذ را می بندد که در نتیجه باعث سفت شدن پوست می شود. آب سرد برای موهای شما ملایم تر است و از ریزش مو جلوگیری می کند.

2. عضلات را آرام می کند و گردش خون را بهبود می بخشد

بعد از یک تمرین شدید و سنگین، دوش آب سرد به آرامش عضلات کمک می کند. این کار از درد جلوگیری می کند و گردش خون را به قسمت هایی از بدن که روی آن کار شده است هدایت می کند.

3. شما را هوشیارتر و پرانرژی تر می کند

در صبح، آب سرد که به بدن شما برخورد می کند، شما را شوکه می کند تا کاملاً بیدار شوید. این شوک ضربان قلب و اکسیژن دریافتی شما را افزایش می دهد که باعث هوشیاری و انرژی بیشتر شما می شود.

4. افزایش گردش خون

از آنجایی که دوش آب سرد جریان خون را سریع تر در بدن شما برای حفظ دمای بدن ایده آل می کند، در کاهش التهاب مفید است و به طور بالقوه می تواند از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.

5. خارش پوست را برطرف می کند

یکی دیگر از فواید دوش آب سرد برای پوست رفع خارش پوست است. اگر یک بیماری پوستی مانند اگزما دارید که باعث خارش پوست شما می شود، دوش گرفتن با آب سرد، می تواند به کاهش احساس خارش شما کمک کند.

فواید دوش آب گرم

اگر بعد از یک روز پر استرس نمی توانستید استراحت کنید، گرفتن دوش با آب گرم می تواند کمک کننده باشد. در اینجا به برخی از مزایای دوش آب گرم اشاره می کنیم:

فواید دوش آب گرم

1. دوش آب گرم به کاهش لک های پوست کمک می کند

یکی از فواید دوش آب گرم برای پوست کاهش لک های پوستی است. بخار و گرمای دوش آب گرم منافذ مسدود شده را باز می کند و می تواند چربی و کثیفی را از روی پوست پاک کند. این کار باعث کاهش جوش های سر سیاه و لکه ها می شود.

2. بهبود سلامت عضلات و مفاصل

وقتی دوش آب گرم می گیرید، اعصاب و ماهیچه ها شل می شود که باعث می شود در همه جای بدن خود احساس آرامش کنید. آب داغ همچنین می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد که می‌تواند سفتی مفاصل مانند مچ پا، زانو و شانه‌ها را کاهش دهد.

3. بهبود خواب

دوش آب گرم به کاهش تنش در بدن و شل شدن عضلات کمک می کند. این باعث ایجاد احساس خستگی می شود که به شما کمک می کند بهتر بخوابید. اما دقت کنید که با آب خیلی داغ دوش نگیرید.

4. بهبود علائم تنفسی

یک درمان طبیعی باستانی برای سرماخوردگی و سرفه، قرار دادن بینی در برابر بخار است. وقتی زیر دوش آب گرم می ایستید، بخار و گرمای آب خلط را شل می کند، راه های تنفسی را باز کرده و مجرای بینی شما را پاک می کند.

نحوه دوش گرفتن از نظر متخصصان پوست

به طور کلی بهتر است 1 بار در روز دوش بگیرید، اما در ماه های گرم تر 2 بار. از آنجایی که دوش گرفتن های طولانی و مدت زیاد ماندن در حمام منجر به خشکی پوست و مو می شود، دوش گرفتن خود را به پنج دقیقه یا کمتر محدود کنید به خصوص اگر بیماری پوستی دارید.

مراقب محصولاتی که استفاده می کنید باشید. از استفاده از صابون ها و پاک کننده های تند پرهیز کنید و حتما استفاده از مرطوب کننده ها را در روال مراقبت از پوست خود داشته باشید.

برای سریع دوش گرفتن، می توانید بیشتر روی زیر بغل، کشاله ران و پاهای خود تمرکز کنید. گاهی اوقات فقط شستن دست ها و پاها کافی است. اگر با آب سرد یا گرم راحت نیستید، بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید.

از شستن مکرر موها خودداری کنید. در مقابل اگر موهای تان را دیر به دیر بشویید نیز می تواند منجر به شوره سر شود. بنابراین حد اعتدال را رعایت کنید. حتما از محصولات مناسب بر اساس نوع موی خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم مقاله “روش صحیح شستن مو” را مطالعه نمایید.

دوش گرفتن با آب گرم بهتر است یا با آب سرد؟

دوش آب گرم و سرد هر دو فواید خاص خود را دارند. در حالت ایده‌ آل، با آب ولرم دوش بگیرید و بعد از آن از لوسیون بدن استفاده کنید. در حالی که دوش آب گرم می تواند عضلات را شل کرده و مجرای بینی را پاک کند، دوش آب سرد می تواند خارش پوست را تسکین دهد.

دوش گرفتن با آب گرم بهتر است یا با آب سرد؟

بسته به آب و هوا و در هر وضعیت سلامتی که هستید، می توانید یک کدام را انتخاب کنید. حتماً در زمستان و اگر تب دارید یا در حال سرماخوردگی هستید از دوش آب سرد خودداری کنید. همچنین، اگر دوش آب سرد دوست ندارید، مطمئن شوید که آب حداقل ولرم است.

چه زمانی دوش آب گرم یا سرد بگیریم؟

دوش آب سرد بهتر است بعد از یک تمرین شدید یا سنگین، بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب و حتی به محض اینکه از سر کار برگشتید، گرفته شود تا کثیفی و آلودگی از پوست شما پاک شود.

در تابستان، دوش گرفتن با آب ولرم یا سرد می تواند به شما کمک کند در هوای مرطوب کمتر احساس عرق و چسبندگی کنید.

اگر یک یا دو ساعت قبل از خواب و زمانی که حالتان خوب نیست دوش آب گرم بگیرید موثر است. همچنین قبل از انجام ماساژ، دوش آب گرم توصیه می شود. زیرا روغن ها بهتر جذب پوست می شوند.

خطرات احتمالی

زمانی که شما دوش می گیرید، خطراتی ممکن است ایجاد شود. اگر موهای خود را با آب سرد بشویید و بدون اینکه آن ها را خشک کنید، زیر نور خورشید قرار بگیرید، احتمالاً سردرد خواهید شد. یا اگر فشار خون بالا دارید، دوش آب گرم می تواند آن را بیشتر افزایش دهد.

مضرات دوش گرفتن با آب گرم

  1. دوش آب گرم می تواند پوست شما را خشک کند. سلول های کراتین موجود در لایه بالایی پوست شما در تماس با آب بسیار داغ آسیب می بینند.
  2. همچنین دوش گرفتن با آب گرم می تواند بیماری های مزمن پوستی مانند اگزما را تشدید کند.
    این به دلیل خشک شدن بیش از حد پوست است که با آب بسیار داغ اتفاق می افتد. همچنین می تواند باعث خارش پوست شما شود، حتی اگر بیماری پوستی نداشته باشید.
  3. اگر فشار خون بالا یا بیماری قلبی عروقی دارید، دوش آب گرم توصیه نمی شود. زیرا اگر آب خیلی داغ باشد، این شرایط می تواند تشدید شود.
  4. اگر آب خیلی داغ باشد و موهایتان را شامپو بزنید، باعث خشک شدن مو ها شده و چربی های طبیعی پوست سرتان را از بین می برد و موها را وز می کند.
    همین امر در مورد پوست نیز صدق می کند. به طوری که آب بسیار داغ می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث خشکی و خارش آن شود.

مضرات دوش گرفتن با آب سرد

در صورتی که حالتان خوب نباشد، دوش گرفتن با آب سرد می تواند باعث بدتر شدن احساس شما شود. زیرا می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد. اگر از قبل سرماخوردگی، سرفه یا تب داشته باشید، احساس سردی بیشتری خواهید کرد و گرم شدن بدنتان زمان بیشتری می برد.

سخن آخر

چه با آب سرد دوش بگیرید یا آب گرم، سعی کنید به مدت طولانی در حمام نمانید. زیرا باعث خشکی پوست شما می شود. اگر بیماری قلبی دارید، از دوش گرفتن با آب گرم خودداری کنید و به محصولاتی که هنگام دوش گرفتن استفاده می کنید توجه کنید.

در این مطلب مزایا و معایب دوش گرفتن با آب سرد و آب گرم را بررسی کردیم، بنابراین با توجه به شرایط و وضعیت پوست و سلامت خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

امیدوارم مقاله تفاوت دوش آب گرم با آب سرد و فواید هر کدام برای پوست برای شما مفید باشد. موفق و پیروز باشید.

منبع: skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.