سلامت پوست, مراقبت از پوست

راه کارهای موثر برای رفع تیرگی اطراف لب ها + نکاتی که باید بدانید!

رفع تیرگی اطراف لب

آیا می خواهید از شر تیرگی اطراف لب هایتان خلاص شوید؟ کرم های روشن کننده پوست و سایر روش های دیگری که امتحان کرده اید، موثر نبوده اند؟ تیرگی های اطراف دهان خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنید شایع هستند.
این نوع هیپرپیگمانتاسیون بی ضرر است و می توان آن را به صورت موضعی درمان کرد. در این مقاله علت ایجاد و روش های درمان و رفع تیرگی اطراف لب را به شما خواهیم گفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

علت تیرگی پوست اطراف لب چیست؟

هیپرپیگمانتاسیون

پوست اطراف دهان شما می تواند به دلیل افزایش رنگدانه تیره شود که یک علت بسیار شایع است. هایپرپیگمانتاسیون تولید بیش از حد ملانین در نواحی خاصی از پوست است که باعث تیره شدن این لکه ها نسبت به بقیه پوست شما می شود.

هیپرپیگمانتاسیون می تواند افراد در هر سن و با هر نوع پوستی را تحت تأثیر قرار دهد. رنگدانه ناحیه اطراف دهان شامل عوارض آفتاب بر پوست و ملاسما است. ملاسما که به عنوان کلواسما نیز شناخته می شود، معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی بر زنان باردار تأثیر می گذارد.

شرایط آب و هوا

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تیره شدن پوست به دلیل سوختگی یا هرگونه آسیب دیگر نیز می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در اطراف لب ها شود. در هوای بسیار سرد، اگر بیش از حد لب ها و ناحیه اطراف آن را لیس بزنید، می تواند رنگ پوست را تغییر داده و تیره تر به نظر برسد.

کمبود ویتامین

یکی دیگر از علت های تیرگی پوست اطراف دهان کمبود ویتامین است. کمبود ویتامین B12 و ویتامین D با افزایش رنگدانه های پوستی در ارتباط است. در تحقیقی که در سال 2018 انجام شد، کمبود ویتامین D عامل اصلی ملاسما در افراد بود. معمولاً اگر به مدت طولانی از نور خورشید دور باشید، این اتفاق می افتد.

ضربه به پوست

ضربه به پوست اطراف دهان نیز می تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود. آکنه، سوختگی پوست، جراحات یا هر نوع عفونت می تواند دلیل هیپرپیگمانتاسیون باشد.
در بیشتر موارد آسیب های پوستی و رنگدانه قهوه ای محو می شود و رنگ پوست تغییر می کند. این به عنوان هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شناخته می شود.

عوارض جانبی داروها

داروهای خاصی وجود دارد که می توانند رنگدانه ایجاد کنند که ممکن است ناحیه اطراف دهان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این ها شامل داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد مالاریا است. مواد شیمیایی موجود در پمادهای خاص نیز می توانند به عنوان یک عارضه، باعث افزایش رنگدانه ها شوند.

بیماری آدیسون و هموکروماتوز از علل جدی تر رنگدانه هستند. بیماری آدیسون می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در چین های پوست، مفاصل مانند زانو و آرنج، ناحیه اطراف لب و داخل گونه ها شود.

بیشتر بخوانید: آنچه که باید درباره عوارض دارو بر پوست بدانید!

راه کار های رفع تیرگی اطراف لب ها

دانستن دلیل دقیق تیره شدن پوست، درمان را بسیار ساده تر می کند. اما نظر متخصص پوست در این مورد چیست؟ آیا از بین بردن سیاهی اطراف لب آسان است؟

دکتر هریش کوتام، متخصص پوست می گوید: “تیره شدن پوست اطراف دهان از نظر پزشکی به عنوان هایپر ملانوز محیطی نامیده می شود. درمان های متعددی برای درمان این بیماری پوستی مانند لیزر Nd: YAG، لایه برداری شیمیایی و غیره در دسترس است.

1. لایه برداری کنید

اگر به طور مرتب ناحیه اطراف دهان خود را با یک لایه بردار ملایم لایه برداری کنید، می تواند سلول های مرده را از بین ببرد و به روشن شدن پوست کمک کند.

2. کرم های روشن کننده پوست بدون نسخه (OTC)

کرم های روشن کننده پوست می توانند در کاهش ناحیه تیره اطراف دهان موثر باشند. به دنبال ترکیباتی مانند گلابیدین (عصاره شیرین بیان)، کوجیک اسید، ویتامین C، عصاره هسته انگور، آزلائیک اسید، آربوتین، کورکومین یا نیاسینامید باشید.
این ها مانع از تولید تیروزیناز که برای ساخت ملانین مورد نیاز پوست است، می شوند. برای استفاده طبق دستور روی جعبه کرم عمل کنید.

رفع تیرگی اطراف لب با استفاده از کرم های روشن کننده

نکته: در صورت ابتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن، از محصولات حاوی اسید آزلائیک مشتق شده از گندم خودداری کنید. افرادی که دارای پوست حساس هستند باید از محصولات حاوی کوجیک اسید اجتناب کنند.

3. پمادهای تجویز شده پزشکی

اگر داروهای دیگر موثر نبودند، با متخصص پوست مشورت کنید. او ممکن است پماد حاوی هیدروکینون را تجویز کند. این دارو سلول های رنگدانه را محدود کرده و تولید تیروزیناز را کُند می کند که باعث می شود نقاط تیره سریع تر محو شوند (در یک هفته یا بیشتر).

4. درمان سیاهی دور لب با لیزر

درمان با لیزر راهی موثر برای از بین بردن سیاهی دور دهان است. اگرچه دائمی نیستند، اما می توانند پوست را روشن کنند. همچنین روال مراقبت از پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ژن شما در نتایج آن تاثیر دارد.

یکی از درمان های خاص که تحت عنوان لیزر فراکسل شناخته می شود، برای درمان رنگدانه استفاده می شود. این لیزر موضعی و میکروسکوپی است که باعث بازسازی الاستین و کلاژن می شود و در کاهش لکه های تیره و بازسازی رنگ پوست موثر است.

بیشتر بخوانید: رفع حلقه های سیاه زیر چشم با استفاده از آلوئه ورا

5. لایه برداری اسیدی

متخصص پوست شما ممکن است از اسید سالیسیلیک یا لایه اسید گلیکولیک برای درمان تیرگی پوست اطراف دهان استفاده کند. با این حال، این لایه برداری ها راه حل دائمی نیستند و امکان بازگشت رنگدانه ها وجود دارد.

این لایه بردارها در عمق پوست نفوذ کرده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کنند. اقدامات مهم پس از انجام لایه برداری مانند اجتناب از ماندن در زیر نور آفتاب، استفاده از کرم ضد آفتاب و محافظت از پوست می تواند اثر لایه برداری را طولانی تر کند.

6. رفع تیرگی دور لب با روش های طبیعی و خانگی

همچنین می توانید از داروهای طبیعی برای درمان و رفع تیرگی پوست اطراف لب های خود استفاده کنید. بیشتر این مواد طبیعی در آشپزخانه پیدا می شوند. اگر به هر یک از این موارد حساسیت ندارید، می توانید از آنها برای از بین بردن رنگدانه های پوست استفاده کنید.

1) اسکراب جو دوسر

با بلغور جو دوسر، گوجه فرنگی و روغن زیتون یک ماسک صورت درست کنید. روی پوست خود بمالید و به آرامی با حرکت دایره ای مالش دهید. استفاده از آن به روشن شدن پوست شما و حذف سلول های مرده پوست کمک می کند. همچنین در روشن شدن ناحیه اطراف لب موثر است.

2) آب لیمو

آب لیمو یک درمان عالی برای روشن شدن پوست است. زیرا اسید سیتریک موجود در لیموها مناطق تیره پوست را روشن کرده و از عود مجدد آن جلوگیری می کند. یک لیمو را نصف کرده و آب آن را خارج کنید و داخل یک کاسه بریزید. سپس با پنبه روی قسمت های تیره دور لب خود به مدت 10-15 دقیقه بمالید و بعد آبکشی کنید.

حتی می توانید کمی عسل را با آب لیمو مخلوط کرده و روی پوست تیره خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد بشویید. این دارو برای افرادی که پوست خشک تا خیلی خشک دارند موثر است.

نکته: اگر از آب لیمو برای روشن شدن نواحی تیره اطراف دهان استفاده می کنید، باید این کار را عصرها انجام دهید. زیرا هنگام استفاده از لیمو باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کرد.
همیشه بعد از استفاده از لیمو از مرطوب کننده استفاده کنید. زیرا لیمو می تواند پوست را خشک کند. اگر پوست حساسی دارید، ابتدا یک تست پج پوستی انجام دهید.

3) سیب زمینی

برای از بین بردن لکه های تیره اطراف لب های خود، نصف یک سیب زمینی خام را در مناطق تیره به صورت دورانی به مدت 20 دقیقه ماساژ دهید. سیب زمینی دارای خاصیت سفید کنندگی است و این درمان برای کسانی که دارای پوست حساسی هستند بسیار مناسب است.

رفع تیرگی اطراف لب با استفاده سیب زمینی

بیشتر بخوانید: انواع بهترین ماسک های صورت سیب زمینی

5) آرد نخودچی

آرد نخودچی که به عنوان بسان شناخته می شود، می تواند به طور موثر هیپرپیگمانتاسیون پوست را کاهش دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با 2 قاشق چایخوری آرد نخودچی مخلوط کنید. گلاب یا شیر را می توانید به دلخواه به آن اضافه کنید. این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده پوست خود بمالید و بگذارید 10-15 دقیقه بماند. پس از خشک شدن آن را کاملاً بشویید.

6) آملا

آملا به صورت خام، پودر شده یا مایع، مزایای شگفت انگیزی برای پوست ارائه می دهد. علاوه بر به تاخیر انداختن پیری زودرس پوست و روشن شدن علائم آکنه، با کاهش رنگدانه ها برای پوست شما معجزه آور است.

شما فقط باید آب آملا را روی صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود. بعداً آن را با استفاده از یک پنبه پاک کنید. هنگام استفاده از آن روی صورت، حتماً چشمان خود را بسته نگه دارید.

7) پاپایا

پاپایا سرشار از ویتامین A و C است و می توان از آن برای کاهش و رفع تیرگی اطراف لب ها استفاده کرد. چند پاپایا خام را برش دهید و با گلاب مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید. آن را به عنوان ماسک به صورت تان بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس آن را به آرامی با آب سرد بشویید.

روش های جلوگیری از تیره شدن نواحی اطراف لب ها

با رعایت موارد زیر می توانید از ایجاد لکه های تیره اطراف دهان جلوگیری کنید:

  • استفاده روزانه از ضد آفتاب حاوی اکسید آهن که می تواند از هایپرپیگمانتاسیون یا ملاسما ناشی از قرار گرفتن در معرض نور مرئی جلوگیری کند.
  • اجتناب از برنزه کردن و همچنین اجتناب از قرارگیری در معرض نور خورشید در ساعات اوج نور آفتاب (اواخر صبح تا اوایل بعد از ظهر)
  • پوشیدن کلاه لبه پهن برای محافظت از صورت در برابر خورشید
  • رفع کمبودهای تغذیه ای زمینه ای تشخیص داده شده

سخن آخر

دلایل زیادی می تواند باعث ایجاد رنگدانه در اطراف دهان شود. از ملاسما در دوران بارداری گرفته تا قرار گرفتن در معرض آفتاب و عوارض جانبی داروها. خبر خوب این است که این بیماری قابل درمان است و لکه های تیره به طور دائمی از بین می روند.

کمی وقت بگذارید و نوع پوست خود را بشناسید و برای مشاهده نتایج درمان صبور باشید. برای از بین بردن کامل رنگدانه های پوست زمان زیادی لازم است. بنابراین یک برنامه مراقبت از پوست داشته باشید تا بتوانید از پوست خود در برابر آسیب های بیشتر محافظت کنید. همچنین نداشتن آرایش بر روی لب ها تا مدتی می تواند به شما در روند درمان کمک کند، اگر هم نگران بی رنگ شدن چهره خود هستید از رژ لب های حرارتی استفاده کنید زیرا این محصولات بدون سرب و مواد مضر اند.

امیدوارم مقاله “راه کارهای رفع تیرگی اطراف لب ها” برایتان مفید باشد. موفق و پیروز باشید.

منبع: skinkrafthealthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.