سلامت پوست, مراقبت از پوست

چگونه پوست صاف و لطیف داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم

پوست صاف لطیف

در برخی موارد از برخورد با آکنه در نوجوانان گرفته تا شکستگی های ناشی از استرس، آفتاب زدگی و اولین علائم پیری در بزرگسالی به گونه ای است که سبب می شود پوست صاف و لطیف ما آسیب ببیند. پوست شما از تعدادی از عوامل استرس زای روزمره آسیب می بیند. بنابراین باید از پوست خود بسیار مراقبت کنید.

چه چیزی باعث خشن شدن پوست می شود

سلامت پوست شما تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله آلودگی، استرس و آفتاب و … قرار گرفته است که به مرور زمان در چهره شما ایجاد می شود.

آنا گوانش، متخصص پوست، برای عدم وجود رطوبت و هیدراتاسیون بیان می کند که: سلول های پوستی مرده و کراتینیزه و تحریک تکراری نیز روی بافت و ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد، همچنین یکی از مهمترین دلایلی که پوست شما خشن و خشک به نظر می رسد، این است.

توجه!!!

آیا شما دارای پوستی خشک و خشن هستید؟ اگر از این موضوع مطمئن نیستید، بهتر است مبحث “علائم پوست خشک چیست” را مطالعه کنید و با راه های درمان پوست خشک، آشنا شوید.

چه چیزی باعث خشن شدن پوست می شود

چگونه پوست صاف و لطیف تری داشته باشیم

اگرچه همیشه ممکن است برای کسانی که دوره جوانی خود را از سر گذرانده اند، امکان پذیر نباشد که چهره محکم و بدون عیب خود در جوانی را پس بگیرند اما این بدان معنا نیست با انجام برخی از کارها نتوانند پوست خود را صاف و جوان نگه دارند.

در زیر لیستی از نکات توصیه شده ای برای داشتن پوستی نرم و صاف از سر تا انگشتان پا را برای شما قرار داده ایم.

1) رژیم غذایی خود را بهتر کنید تا پوست بهتری داشته باشید.

شما می دانید که غذای نامناسب برای شما بد است، غذاهای فرآوری شده، الکل و کربوهیدرات های تصفیه شده باعث از بین رفتن باکتری های خوب و ایجاد عدم تعادل در میکروبیوم روده شما می شوند که این موضوع منجر به التهاب شده و می تواند در پوست شما نیز ظاهر شود.

درعوض ، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بیشتری را در رژیم غذایی خود به شکل انواع توت ها و سایر میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن اضافه کنید تا استحکام پوست خود را در برابر آسیب های رادیکال آزاد تقویت کنید. ماهی همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای پوست های صاف و تابشی بسیار مهم است.

Heidi Prather ، متخصص پوست و مو معتقد است ، ویتامین های A و C و روی نقش اساسی در ترمیم و سلامت پوست دارند. بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی دو مورد اول هستند ، در حالی که روی را می توان در لبنیات و مرغ ، حبوبات ، گوشت و – از همه بهتر – شکلات تیره یافت!

2) اطمینان حاصل کنید که خواب کافی دارید.

استرس می تواند پوست شما را خراب کند ، به ویژه هنگامی که به بدن اجازه نمی دهید استراحت کند و بهبود یابد. دکتر پراتر می گوید: “بدن شما هنگام خواب خود را ترمیم می کند و از استرس روزانه بهبود می یابد، بنابراین عدم خواب کافی و با کیفیت می تواند باعث پیری زودرس پوست شود.”

دکتر گوانش موافق است و می افزاید: “افرادی که دچار افسردگی هستند اغلب با پوستی خشک ظاهر می شوند. از طرف دیگر، افرادی که استراحت می کنند اغلب دچار پوسته پوسته شدن کمتر در زیر چشم و فرورفتگی های خود می شوند و پوستی تازه دارند. نیازی به گفتن نیست، وقت آن است که خواب را در اولویت قرار دهید و هر شب هفت تا هشت ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.

3) با ورزش منظم عرق کنید و منافذ پوست خود را تمیز کنید.

دکتر گوانش می گوید: “ورزش باعث افزایش حجم خون از طریق رگ های صورت می شود و منجر به ریز مغذی ها و خاصیت بهبودی در پوست صورت می شود.”

همچنین به کاهش التهاب، تنظیم هورمون های مهم پوست و جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد کمک می کند. به علاوه، عرق کردن نیز راهی عالی برای تمیز کردن منافذ پوست است!

با ورزش منظم عرق کنید و منافذ پوست خود را تمیز کنید

4) با پاکسازی و لایه برداری پوست صاف و لطیف تری دارید.

دکتر سهو توضیح می دهد: “پاکسازی و لایه برداری ملایم می تواند با از بین بردن سلول های مرده روی سطح بدن و ایجاد بازتاب نور از پوست، ظاهری نرمتر و درخشان تر به پوست ببخشد.” تمیز کردن مضاعف با توجه به نوع پوست شما یک روش خوب برای اطمینان از حذف کلیه آثار پوستی که باعث گرفتگی منافذ پوست، چربی و آرایش، بدون خطرات شستشوی بیش از حد و خشک شدن پوست شما، می شود.

از طرف دیگر لایه برداری می تواند به صورت شیمیایی یا مکانیکی انجام شود. اسکراب و لایه برداری ممکن است بخشی از کارهای روزمره مراقبت از پوست شما باشد.

اسکراب های ملایم با مواد مرطوب کننده و غنی از آنتی اکسیدان می توانند به نرم و صاف کردن پاهایی که مستعد زبری، برآمدگی و کالوس هستند، کمک کند. اگر پوستی حساس دارید که ممکن است مستعد ابتلا به میکروب زخم باشد، دکتر گوانه توصیه می کند به جای آن، بدن خود را با یک اسید گلیکولیک خفیف بدن شستشو دهید.

مسواک زدن لب ها به آرامی با آب گرم و مسواک از پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب ها جلوگیری کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد. اگر می خواهید بیشتر لایه برداری کنید، قبل از استفاده از رژ لب، از رژ لب های ملایم استفاده کنید تا حالت نرم به خود بگیرد.

برای بقیه چهره شما هنگام تلاش برای تجدید لایه های بیرونی پوست، اسیدهای چرب کننده مانند اسیدهای سالیسیلیک، لاکتیک و گلیکولیک، می تواند تاثیر گذار باشد. زیرا این مواد ماده چسبنده ای را که سلول های مرده پوست را به سطح متصل می کند، حل می کنند.

5) تقویت کننده هیدراتاسیون با مرطوب کننده های مناسب

چه پوست خشک و چه روغنی داشته باشید، استفاده از مرطوب کننده برای تعادل تولید سبوم پوست، جلوگیری از پوسته پوسته شدن و لکه های خشک و پر کردن رطوبت از دست رفته از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر Soohoo توضیح می دهد: “لوسیون ها و کرم ها محصولات روغنی هستند که می توانند برخی از سلولهای مرده پوست را جمع کنند و با افزودن یک لایه روغنی به سطح، بافتی نرم و صاف ایجاد کنند.”

وی افزود: با افزودن مواد فعال به لوسیون یا کرم می توان آن را بسیار موثرتر ساخت. لوسیون یا کرم را به عنوان “پایه” یا وسیله ای برای مواد مؤثرتر مانند رتینوئید، فاکتور رشد، ویتامین C یا اسیدهای آلفا / بتا هیدروکسی در نظر بگیرید. “

انواع کرم و لوسیون مرطوب کننده

شما می توانید در بخش فروشگاه، تعدادی از محصولات مرطوب کننده پوست، از جمله کرم ها و لوسیون ها را مشاهده و ویژگی های آن ها را بررسی کنید.

در انتخاب مواد مناسب برای داشتن پوست صاف و لطیف توجه به نوع پوست و حساسیت آن بسیار مهم است. دکتر سهو می افزاید: “مهم است بدانید که شما باید قبل از انجام هر چیز جدیدی، سایر بیماری های پوستی مانند آکنه، لکه های قهوه ای و اگزما را درمان کنید، زیرا انتخاب مرطوب کننده اشتباه باعث بدتر شدن پوست شما می شود.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، لوسیون یا مرطوب کننده خود را روی پوست مرطوب (یا در طی سه دقیقه بعد از دوش) بریزید تا آب به دام بیفتد، سپس با استفاده از روغن صورت یا بدن برای مهر و موم کردن رطوبت آن اقدام کنید.

6) آبرسانی به پوست

آبرسانی به پوست از مهم ترین عواملی است که برای داشتن پوست صاف و لطیف به شما کمک می کند. یکی از مهم ترین مسائلی که باید رعایت کنید این است که آب را به بهترین دوست خود تبدیل کنید. دکتر گوانش علاوه بر کمک به از بین بردن سموم بدن، می گوید: “هرچه آب بیشتری بنوشید، سلول های شما هیدراته تر می شوند و فرآیندهای متابولیکی در داخل سلول ها می توانند به طور کارآمد کار کنند. “

نوشیدن حداقل هشت تا ده لیوان آب و خوردن حداقل پنج وعده میوه یا سبزیجات همان چیزی است که دکتر گوانش توصیه می کند. برای حفظ پوست سالم، همه ریز مغذی ها و آنتی اکسیدان ها را تهیه کنید.

7) اثر نور خورشید بر پوست

بیشتر آسیب های پوستی در بیماران مسن به دلیل این است که افراد در طول مدت زندگی خود در معرض آفتاب بدون محافظت از پوست خود قرار گرفته اند. Hal Weitzbuch، متخصص پوست و مو معتقد است: “آسیب های مزمن خورشید در طول زندگی ما اثر تجمعی در از بین بردن کلاژن و الاستین دارد که بافت های همبند پوست ما را تشکیل می دهند.”

برای استفاده روزانه، SPF30 را انتخاب کنید تا از پوست شما در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند. اگر مدت زمان طولانی را در خارج از خانه می گذرانید، از SPF 50 یا بالاتر استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.