درمان جوش و آکنه, سلامت پوست, مراقبت از پوست

درمان آکنه با بنزوئیل پراکسید چگونه است؟ هر آنچه باید بدانید!

درمان آکنه بنزوئیل پراکسید

اگر تا به حال مشکلات پوستی داشته اید، حتماً تاکنون درمان های مختلفی را امتحان کرده اید. با این حال، یک ماده وجود دارد که متخصصان مراقبت از پوست به دلیل اثربخشی آن در برابر انواع مشکلات پوستی از آن یاد می کنند. در این مقاله قصد داریم نحوه درمان جوش یا آکنه با بنزوئیل پراکسید به همراه فواید و عوارض جانبی و خطرات احتمالی آن را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بنزوئیل پراکسید چیست؟

بنزوئیل پراکسید یک ماده شناخته شده برای مبارزه و رفع آکنه است. این ماده در ژل‌ های بدون نسخه (OTC)، پاک‌ کننده‌ ها و محصولات ضد لک موجود است، این ماده در غلظت‌ های مختلف برای جوش‌ های خفیف تا متوسط وجود دارد.

در حالی که بنزوئیل پراکسید می تواند به طور موثر شما را از شر باکتری ها و سلول های مرده پوست که منافذ شما را می بندند خلاص کند، اما محدودیت هایی نیز دارد.

آیا بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه مفید است؟

بنزوئیل پراکسید برای درمان و پیشگیری از جوش یا آکنه ، با از بین بردن باکتری‌ های زیر پوست و همچنین کمک به منافذ پوست، در از بین بردن سلول‌ های مرده پوست و چربی اضافی موثر عمل می‌ کند.

موارد استفاده از بنزوئیل پراکسید برای پوست

بنزوئیل پراکسید برای جوش صورت

بنزوئیل پراکسید به‌ویژه برای آکنه‌ های التهابی با برجستگی‌ های قرمز رنگ حاوی چرک، پاپول‌ ها، کیست‌ ها و ندول‌ ها خوب عمل می‌ کند.

بنزوئیل پراکسید برای جوش صورت

بنزوئیل پراکسید برای آکنه کیستیک

آکنه کیستیک جدی ترین شکل آکنه در نظر گرفته می شود که درمان آن نیز سخت تر است. مشخصه آن برجستگی های سخت زیر سطح پوست شما است. در حالی که عمق این جوش ها ممکن است چرک داشته باشند.

بیشتر بخوانید: روش های درمان جوش های زیر پوستی

باکتری P. acnes یکی از عوامل ایجاد آکنه کیستیک است که بنزوئیل پراکسید ممکن است به درمان آن در ترکیب با داروهای تجویزی کمک کند. اگر این نوع آکنه را دارید، برای بهترین گزینه های درمانی خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

بنزوئیل پراکسید برای جوش های سر سیاه و سرسفید

جوش های سرسیاه و سرسفید آکنه محسوب می شوند. اما به عنوان آکنه غیر التهابی طبقه بندی می شوند. زیرا برجستگی های قرمز رنگ مانند انواع دیگر جوش ها ایجاد نمی کنند.

ممکن است با هر دوی این دو نوع آکنه سر و کار داشته باشید و ممکن است تعجب کنید که آیا می توان از بنزوئیل پراکسید برای آکنه های غیر التهابی نیز استفاده کرد یا خیر.

در حالی که بنزوئیل پراکسید می تواند به درمان چربی و سلول های مرده ای که منافذ شما را می بندد کمک کند، ممکن است بهترین گزینه درمانی برای جوش های سرسیاه و سرسفید نباشد.

بنزوئیل پراکسید برای اسکار آکنه

اسکار آکنه در نتیجه شیوع آکنه است. این امر به ویژه در مورد آکنه های التهابی بیشتر است. اسکارهای آکنه می توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدتر شوند، بنابراین مهم است که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برخی از متخصصان مراقبت از پوست معتقدند که بنزوئیل پراکسید می‌ تواند سلول‌ های مرده پوست را از بین ببرد و لکه‌ های تیره یا زخم‌ ها را کمتر نمایان کند. با این حال، عملکرد بنزوئیل پراکسید به عنوان یک لایه بردار از نظر علمی ثابت نشده است.

نحوه استفاده از بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید به شکل بسیاری از محصولات درمانی ضد آکنه وجود دارد. مهم است که با توجه به نوع پوست و همچنین اولویت خود آن ها را انتخاب کنید.

درمان آکنه بنزوئیل پراکسید

به عنوان مثال، ممکن است ترجیح دهید از شوینده ای استفاده کنید که به طور خاص برای بدن شما فرموله شده است تا صورت. یا ممکن است تصمیم بگیرید ژل آن را انتخاب کنید.

نکته دیگر انتخاب غلظت مناسب است. غلظتی که برای استفاده انتخاب می کنید، ممکن است به پوست شما بستگی داشته باشد. برخی از افراد می توانند محصولاتی با درصد بالایی از بنزوئیل پراکسید (تا 10 درصد) را روی پوست خود تحمل کنند. دیگران ممکن است درصد کمتری را ترجیح دهند.

اینکه غلظت آن چقدر باشد به محل استفاده از بنزوئیل پراکسید نیز بستگی دارد. صورت نسبتاً حساس است، بنابراین بسیاری ترجیح می دهند از غلظت کمتر (حدود 4 درصد) برای صورت استفاده کنند، در حالی که قفسه سینه و پشت انعطاف پذیرتر هستند و می توانند غلظت بالاتر را تحمل کنند.

بنزوئیل پراکسید ممکن است در محصولات ضد آکنه زیر یافت شود:

  • کرم ها و لوسیون های ضد آکنه: به طور معمول یک یا دو بار در روز بر روی کل ناحیه پوست به عنوان یک اقدام درمانی و پیشگیری استفاده می شود.
  • فیس واش و فوم شستشو صورت: یک یا دو بار در روز برای جلوگیری از آکنه و درمان ضایعات موجود استفاده می شود
  • شوینده‌ ها و صابون‌ های بدن ضد آکنه: اگر جوش‌ های مکرر روی سینه، پشت و سایر نواحی بدن دارید ایده‌ آل است.
  • ژل‌ ها: معمولاً به شکل درمان‌ های نقطه‌ ای با غلظت‌ های بالاتر تولید می‌ شوند و معمولاً فقط در ناحیه آسیب‌ دیده اعمال می‌ شوند.

عوارض استفاده از بنزوئیل پراکسید روی پوست

بنزوئیل پراکسید در حالی که برای اکثر افراد بی خطر است، می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. این مورد به ویژه زمانی که برای اولین بار شروع به استفاده از محصول می کنید بیشتر می شود.

ممکن است استفاده از آن یک بار در روز مفید باشد و اگر پوست شما می تواند آن را تحمل کند، به مرور زمان استفاده از آن را افزایش دهید. همچنین می توانید از غلظت های کمتر آن استفاده کنید تا عوارض جانبی آن را به حداقل برسانید.

در مورد عوارض جانبی زیر و اقدامات احتیاطی استفاده از بنزوئیل پراکسید برای آکنه با یک متخصص پوست صحبت کنید.

عوارض پوستی

بنزوئیل پراکسید با لایه برداری از پوست، سلول های مرده پوست، چربی بیش از حد و باکتری هایی که ممکن است در زیر پوست گیر کرده باشند را از بین می برد.

چنین اثراتی می تواند منجر به خشکی، قرمزی و لایه برداری بیش از حد شود. همچنین ممکن است متوجه خارش و سوزش عمومی در محل استفاده شوید.

نکته: اگر دچار آفتاب سوختگی هستید از بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید.

رنگ شدن لباس و مو

بنزوئیل پراکسید در صورتی که با لباس و مو برخورد کند، باعث رنگ شدن آن ها می شود. بنابراین مطمئن شوید که پس از هر بار استفاده، دست های خود را کاملا بشویید.

عکس العمل های آلرژیتیک

در حالی که واکنش های آلرژیک ناشی از بنزوئیل پراکسید نادر در نظر گرفته می شود، اما امکان پذیر است. اگر نواحی تحت درمان، دچار قرمزی و سوزش هستند، فوراً استفاده از محصول را متوقف کنید.

اگر تورم شدید و مشکلات تنفسی دارید، باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌های واکنش آلرژیک باشد.

بنزوئیل پراکسید و شرایط پوستی

اگر پوست حساسی دارید، متخصص پوست ممکن است بنزوئیل پراکسید را توصیه نکند، زیرا این نوع پوست بیشتر مستعد عوارض جانبی مانند بثورات و سوزش است.

اگر اگزما یا درماتیت سبورئیک دارید، بنزوئیل پراکسید نیز ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشید.

سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید ؟ کدام برای درمان جوش ها بهتر است؟

در حالی که بنزوئیل پراکسید یک ماده اصلی برای درمان آکنه التهابی است، اگر آکنه غیر التهابی (جوش‌ های سرسیاه و سر سفید) دارید، باید از اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

هر دو به تمیز کردن منافذ پوست کمک می کنند، اما نقش اصلی سالیسیلیک اسید خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست است. چنین اثرات لایه برداری ممکن است به درمان ضایعات غیر التهابی کمک کند.

همچنین مانند بنزوئیل پراکسید، مو یا لباس شما را لکه دار نمی‌ کند. اما همچنان می تواند منجر به خشکی و قرمزی پوست شود به خصوص زمانی که برای اولین بار از محصولی حاوی اسید سالیسیلیک استفاده می کنید.

به عنوان یک قانون کلی، اگر آکنه التهابی و پوست چرب دارید و پوست تان زیاد حساس نیست، بنزوئیل پراکسید انتخاب بهتری برای شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله درمان جوش ها با سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید؟ کدام یک بهتر است؟ را مطالعه نمایید.

سایر روش های درمان آکنه

روش های درمان آکنه

بنزوئیل پراکسید تنها گزینه درمانی شما برای رفع آکنه و اسکار آکنه نیست. سایر محصولات OTC (بدون نسخه) نیز می توانند به درمان باکتری ها، چربی بیش از حد و سلول های مرده پوست کمک کنند. درمان های زیر را در نظر بگیرید:

  • اسید سالیسیلیک
  • گوگرد
  • روغن درخت چای
  • آداپالن

بیشتر بخوانید: درمان آکنه با روش های خانگی سریع و موثر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هیچ محصول ضد آکنه ای، لکه ها و جای زخم های شما را یک شبه از بین نمی برد. این مورد در درباره بنزوئیل پراکسید نیز صدق می کند. ممکن است حدود شش هفته طول بکشد تا محصولات جدید تأثیر کامل داشته باشند.

اگر بعد از شش هفته هیچ بهبودی مشاهده نکردید، به متخصص پوست مراجعه کنید. آنها ممکن است یک فرمول قوی تجویز کنند، به خصوص اگر آکنه شما شدید باشد. آنها همچنین ممکن است یک گزینه درمانی کاملا متفاوت را توصیه کنند.

آماده پاسخگویی به سوالات در مورد آکنه و شدت آن باشید تا متخصص پوست شما بتواند بهترین گزینه درمانی ممکن را برایتان تعیین کند. پزشک همچنین یک معاینه پوستی برای مشاهده نوع آکنه شما انجام می دهد.

سخن آخر

بنزوئیل پراکسید یکی از گزینه های موجود برای درمان آکنه است. محبوبیت پایدار آن فراتر از در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن است.

بنزوئیل پراکسید می تواند به درمان ضایعات التهابی آکنه و زخم های مرتبط کمک کند. هنگامی که همراه با سایر درمان ها مانند رتینوئید های موضعی استفاده می شود بسیار مفید است.

با این حال، پوست هر فردی متفاوت است و بنزوئیل پراکسید ممکن است برای همه کارایی نداشته باشد. قبل از اینکه از مصرف یک محصول ضد آکنه صرف نظر کنید، چند هفته به آن محصول ضد آکنه فرصت بدهید تا اثر کامل خود را نشان دهد.

اگر محصولات OTC (بدون نسخه) موثر نبودند یا اگر واکنش منفی به بنزوئیل پراکسید نشان دادید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.