سلامت پوست, مراقبت از پوست

علت خارش پوست چیست؟ علل + روش درمان

خارش پوست

خارش پوست می تواند نتیجه بثورات پوستی یا بیماری پوستی دیگری باشد. همچنین می تواند نشانه یک بیماری جدی تر مانند بیماری کبد یا نارسایی کلیه باشد. در این مقاله قصد داریم علل خارش پوست و روش های درمانی آن را به شما بگوییم. در ادامه با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث ایجاد خارش پوست می شود؟

پوست به عنوان سدی که از قسمت داخلی بدن محافظت می کند، یک هدف حیاتی دارد. این ماده با سلول های خاصی از سیستم ایمنی بدن تشکیل شده است که می تواند بدن و پوست را در برابر ویروس ها، باکتری ها و سایر تهدیدهای پنهان محافظت کند.

هنگامی که سلول های پوست هر نوع ماده مشکوکی را تشخیص دهند، واکنشی ایجاد می کنند که باعث ملتهب شدن ناحیه می شود. متخصصان پزشکی از این التهاب به عنوان بثورات یا درماتیت یاد می کنند که می تواند منجر به خارش شود.

در اینجا برخی از دلایل خاص خارش پوست ذکر شده است:

خشکی پوست

خشکی پوست یکی از مهم ترین دلایل خارش پوست است. عوامل محیطی که می تواند منجر به خشکی پوست شود، شامل هوای بیش از حد گرم یا سرد با رطوبت پایین است. شستشوی زیاد نیز باعث خشکی پوست می شود. این می تواند در هر گروه سنی تأثیر بگذارد، اما با افزایش سن، پوست نازک و خشک می شود.

خشکی پوست یکی از دلایل خارش پوست

یک مرطوب کننده خوب می تواند به ترمیم خشکی پوست کمک کند. پوست بسیار خشک می تواند نشانه هشدار دهنده درماتیت باشد، بنابراین برای کمک به تسکین و جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت، لازم است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

علائم و نشانه های خشکی پوست عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن، خارش و ترک خوردن
  • خارش بیش از حد
  • پوستی خاکستری یا مایل به خاکستری در افرادی که پوست تیره تری دارند
  • وجود ترک هایی در پوست که مستعد خونریزی هستند
  • ترک خوردگی لب یا پوست

برای درمان خشکی پوست باید از متخصص پوست کمک بگیرید. زیرا ترک های موجود در پوست می توانند باعث ورود میکروب ها به پوست شوند. این میکروب ها پس از ورود به داخل پوست می توانند باعث ایجاد عفونت شوند. لکه های قرمز و زخم روی پوست اغلب نشانه اولیه عفونت بالقوه است.

متخصص پوست ممکن است یک مرطوب کننده مخصوص، برای استفاده در طول روز یا داروی موضعی برای استفاده مستقیم روی پوست تجویز کند.

اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک شایع ترین علت بثورات پوستی در کودکان است. کالج آمریکایی (ACAAI) گزارش می دهد که اگزما، 10-20٪ کودکان و فقط 1-3٪ بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد.

در صورت مبتلا شدن به اگزما، مرطوب نگه داشتن پوست بسیار حیاتی است. اگزما اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد. افرادی که به اگزما مبتلا می شوند باید مراقب باشند، زیرا در برابر عفونت های پوستی آسیب پذیرتر هستند.

آلرژی

تحریک و واکنش های آلرژیک نیز می تواند باعث خارش پوست شود. درماتیت تماسی آلرژیک، زمانی رخ می دهد که پوست در تماس مستقیم با ماده حساسیت زا قرار گیرد.

آلرژی یکی از عوامل خارش پوست

نتیجه حساسیت پوستی، بثورات قرمز و خارش دار است که می تواند شامل تاول های کوچک یا برجستگی باشد. حیوانات خانگی، مواد شیمیایی، صابون و موادی مانند مواد آرایشی می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند.  آلرژی غذایی نیز می تواند باعث خارش پوست شود.

کهیر

کهیر نوعی التهاب پوستی است که در اثر آزاد شدن ماده شیمیایی در بدن به نام هیستامین ایجاد می شود. این ترشح باعث نشت رگ های خونی کوچک شده که باعث تورم پوست می شود.

کهیرها دو نوع دارند:

  • کهیر حاد: این مورد معمولاً پس از تماس با محرک آلرژیک مانند غذای خاص یا دارویی اتفاق می افتد. دلایل غیر آلرژیک مانند هوای بیش از حد گرم یا سرد، قرار گرفتن در معرض آفتاب، یا ورزش نیز می تواند به عنوان یک عامل محرک عمل کند.
  • کهیرهای مزمن: محرک های خاص و مشخصی باعث ایجاد این موارد نمی شوند. کهیرهای مزمن می توانند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشند. کهیر می تواند باعث ایجاد خارش های ناراحت کننده و دردناک شود، اما مسری نیست.

گزش و نیش حشرات

گزش حشرات اغلب باعث شعله ور شدن پوست فرد و در نتیجه ایجاد خارش می شود. نیش پشه و عنکبوت اغلب یک علامت گاز کوچک ایجاد می کند که توسط لکه های قرمز روی پوست احاطه شده است. این نیش باید طی 7 تا 14 روز از بین بروند.

گزش ناشی از حشراتی مثل ساس و کَنه ممکن است بثورات بزرگتری ایجاد کند و باعث خارش در بدن شود.

خارش پوست در اثر گزش و نیش حشرات

روانشناسی

ممکن است احساس خارش در بعضی از افراد علت فیزیکی نداشته باشد. برخی از مشکلات بهداشت روانی می تواند باعث شود فرد احساس کند که پوستش در حال خزیدن است و نیاز به خارش دارد. خاراندن بیش از حد پوست می تواند باعث آسیب پوستی شود.

خارش اجباری ممکن است نتیجه شرایط زیر باشد:

علل دیگر خارش پوست

خارش همچنین می تواند به انگل هایی مانند کرم مضر، حشرات مانند ساس، پشه یا شپش مرتبط باشد. عفونت های قارچی مانند پای ورزشکاران، همچنین می توانند باعث خارش بین انگشتان و اطراف آن شوند.

همچنین خارش پوست می تواند به دلیل شرایط جدی پزشکی باشد. اختلالات عصبی ناشی از دیابت و زونا می تواند باعث خارش شدید شود.

پزشکان ممکن است علت خارش را، خارش اورمیک یا خارش کلیه یا خارش مزمن مرتبط با بیماری کلیوی بنامند. اورمیا یک سندرم گسترده است که زمانی رخ می دهد که کلیه ها به شدت آسیب دیده اند و نمی توانند سموم را از بدن دفع کنند.

درمان های خانگی برای بهبود خارش پوست

درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش خارش کمک کنند:

  • استفاده از کرم مرطوب کننده با کیفیت بالا روی پوست و استفاده از آن حداقل یک یا دو بار در روز.
  • استفاده از کرم ضد خارش، مانند کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه که به تسکین خارش کمک می کند.
  • استفاده از کمپرس خنک در ناحیه آسیب دیده
  • استحمام با آب ولرم
  • انتخاب صابون های ملایم بدون رنگ یا عطر و استفاده از مواد شوینده ملایم یا بدون بو در هنگام شستشو.
  • اجتناب از موادی که پوست را تحریک می کنند یا باعث واکنش آلرژیک می شوند. مانند نیکل، جواهرات و … .
رفع خارش پوست با کرم مرطوب کننده

شاید مهم ترین اقدام برای بهبود خارش پوست، جلوگیری از خاراندن پوست باشد. خارش می تواند منجر به التهاب و آسیب بیشتر پوست شود و خارش را بدتر کند.

اگر کرم های بدون نسخه موثر واقع نشوند و بثورات پوستی گسترش یابد، یا فرد علائمی فراتر از خارش را تجربه کند، باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند تا علت را شناسایی کرده و مشکل را درمان کند.

چه موقع خارش پوست می تواند یک مشکل جدی باشد؟

صرف نظر از علت، در صورت خارش مداوم به مدت سه روز یا بیشتر، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. در حالی که خارش معمولاً یک مشکل جدی نیست، اما خارش در بعضی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد، از جمله بیماری تیروئید، کلیه یا کبد یا حتی سرطان.

در صورتی که احساس خارش شدید در پوست خود داشتید که علت آن گزش، زخم یا جوش نبود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید باشد.😊🌹

منبع: medicalnewstoday

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.