سلامت پوست, مراقبت از پوست

فواید و تاثیرات شگفت انگیز نوشیدن آب برای سلامت پوست

فواید نوشیدن آب پوست

بیش از 60 درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است. نوشیدن آب فواید بسیاری برای کل بدن و مخصوصا پوست دارد. از دفع سموم گرفته تا جلوگیری از آکنه. آب می تواند ارزان ترین راه حل برای مشکلات پوست باشد. آب می تواند پوستی درخشان به شما بدهد. از این رو، به جرات می توان گفت که آب یک نوشیدنی معجزه آسا است. بیایید 10 مزیت شگفت انگیزی که آب برای پوست شما دارد را بررسی کنیم.

دکتر هاریش کوتام (متخصص پوست) می گوید:

“کمبود آب بدن، یک وضعیت هشدار دهنده برای پوست شما است. کم آبی، منجر به افزایش از دست دادن آب از طریق پوست (TEWL) می شود و به سد پوستی آسیب می رساند. این آسیب، باعث پیری زودرس و سایر مشکلات پوستی مانند جوش های مکرر، خشکی شدید و… می شود.

نوشیدن آب کافی چه تاثیری بر پوست دارد؟

فواید نوشیدن آب برای سلامت پوست.
تاثیر نوشیدن آب بر سلامت پوست

وقتی آب کافی می نوشید، سلول های هر قسمت از بدن شما از طریق خون هیدراته می شوند. حتی ناخالصی‌ ها و سموم از سطح سلولی خارج می‌ شوند. بنابراین، خوب است که نوشیدن مقادیر مشخصی آب را، به بخشی از روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.
در ادامه فواید نوشیدن آب بر پوست را توضیح می دهیم.

1. نوشیدن آب رنگ پوست را بهبود می بخشد

نوشیدن آب کافی به بدن کمک می کند تا سموم را دفع کند و در عین حال پوست سالم تری به شما می دهد. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن تنها دو فنجان آب، می تواند جریان خون را در پوست افزایش دهد و به آن رنگی یکنواخت بدهد.

2. از پیری زودرس جلوگیری می کند

هیدراته ماندن، به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند، زیرا برای مدت طولانی تری مرطوب می ماند. افزایش خاصیت ارتجاعی در پوست، به معنی شل شدن دیر هنگام پوست و عدم ظهور زودرس خطوط و چین و چروک است.

3. بهبود سریع تر

اگر زیر نور خورشید بوده اید و دچار آفتاب سوختگی شده اید، نوشیدن آب می تواند روند بهبودی را تسریع کند. استفاده از مقداری آلوئه ورا در مناطق آفتاب سوخته نیز بسیار تسکین دهنده است.

4. پف پوست را کاهش می دهد

وقتی پوست پف کرده به نظر می رسد، در واقع این پوست است که آب را برای جلوگیری از کم آبی بدن ذخیره می کند. این زمانی اتفاق می افتد که شما آب کافی نمی نوشید. هیدراته ماندن باعث کاهش تورم و پف صورت شما می شود.

5. از آکنه جلوگیری می کند

نوشیدن آب فراوان، چربی و آب موجود در پوست صورت شما را متعادل می کند. این کار به جلوگیری از ترشح بیش از حد چربی و سبوم کمک می کند که به معنای بسته شدن منافذ و آکنه کمتر است. آکنه در بزرگسالان، این روز ها به دلیل سبک زندگی پرمشغله و کمبود آب بدن، بیشتر شده است.

6. جلوگیری از خارش پوست صورت

پوست خشک، همیشه تمایل به خارش دارد. حتی می تواند به دلیل کمبود رطوبت، پوسته های خشک ایجاد کند و ترک بخورد. نوشیدن آب کافی تضمین می کند که پوست شما آن قدر خشک نمی شود که خارش داشته باشد.

7. سفت شدن پوست

به دلیل کاهش وزن ناگهانی، پوست شما شروع به افتادگی می کند. برای جلوگیری از افتادگی پوست و سفت کردن آن در مناطقی که افتادگی آن برجسته است، مانند بالای بازو ها، ران ها، کمر و خط فک، نوشیدن آب کمک می کند تا خاصیت ارتجاعی پوست احیا شود.

بیشتر بخوانید: روش های سفت کردن پوست در خانه

8. تعادل pH پوست را حفظ می کند

پوست های حساس و آکنه دار یا پوست های دارای مشکل، می توانند با آب به راحتی احیا شوند. از دیگر فواید نوشیدن آب کافی این است که به تعادل سطح pH بدن شما کمک می کند و پوست شما می تواند بدرخشد و عاری از لک باشد.

9. از جوش های پوستی ناشی از گرما جلوگیری می کند

آب، از گرم شدن بدن شما جلوگیری می کند و دمای بدن را عادی می کند. هنگامی که بدن شما به دلیل آب و هوا یا فعالیت بدنی گرم می شود، نوشیدن آب زیاد تضمین می کند که جوش های حرارتی و بثورات روی پوست ایجاد نشود.

10. سلامت روده را حفظ می کند

مصرف آب، به حفظ سلامت روده و هضم مناسب کمک می کند. آب، حرکات روده شما را تنظیم می کند و سموم را از طریق ادرار و مدفوع از بدن دفع می کند که در این صورت، پوست شما شفاف و عاری از هرگونه مشکلی باقی می ماند.

بهترین راه برای جذب آب به پوست

روش های جذب و تامین آب پوست.
راه های جذب آب برای پوست

می‌ توانید از مرطوب‌ کننده‌ های مبتنی بر آب که از خشک شدن پوست جلوگیری می‌ کنند استفاده کنید. همچنین می‌ توانید از نکات ذکر شده در زیر، برای حفظ رطوبت پوست خود استفاده کنید و فواید نوشیدن آب برای پوست را بهتر درک کنید:

1. نعناع

نعناع کمک کننده خوبی برای گوارش است. فقط جوشاندن چند برگ نعنا در آب، صاف کردن آن ها و نوشیدن آن بعد از سرد شدن، می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. هر چه پوست شما کار سم زدایی کمتری انجام دهد، ظاهر بهتری خواهد داشت.

2. ریحان

ریحان، دارای خواص ضد التهابی است که می تواند از التهاب جلوگیری کرده و پوست شما را جوان تر نشان دهد. فلاونوئید های موجود در ریحان نیز از پوست در برابر آسیب محافظت می کند. برای بهترین نتیجه، برگ ریحان دم شده بنوشید.

3. لیمو

آب لیمو را روی کاسه میوه یا سالاد خود بریزید. آب لیمو، دارای ویتامین C است که به تقویت کلاژن و پاکسازی کبد، معروف است. کبد تمیز، باعث ایجاد پوستی تمیز تر و روشن تر می شود.

4. زنجبیل

همانطور که همه می دانیم، زنجبیل فواید متعددی دارد. اضافه کردن زنجبیل به چای، جوشاندن آن و نوشیدن معجون یا افزودن آن به غذا، می تواند به هضم و کاهش التهاب کمک کند.

5. دارچین

اگر دیابتی هستید یا تمایل به پرخوری مواد شیرین دارید، نوشیدن آب دم کرده با چوب دارچین که در طول شب باقی مانده است، می تواند به تثبیت سطوح نوسان قند خون، بهبود گردش خون و جلوگیری از جوش کمک کند.

6. آب میوه طبیعی

شکر باعث پیری زودرس می شود. برای کاهش میزان قند مصرفی، به جای نوشیدن آب میوه های آماده در بازار، از آب میوه های طبیعی همراه با قند طبیعی استفاده کنید.

7. عسل خام و سرکه سیب

اضافه کردن چند قطره عسل خام یا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک به لیوان آب، می تواند به پاک کردن آکنه از روی پوست و جلوگیری از جوش های بیشتر کمک کند.

برای داشتن پوستی درخشان، چه میزان آب بنوشیم؟

مقدار توصیه شده آبی که باید طبق نظر متخصصان بنوشید، برای مردان 3.7 لیتر و برای زنان 2.7 لیتر است. این مقدار مشخص شده، شامل هر نوشیدنی، میوه و سبزیجاتی است که حاوی مقادیر آب است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن این مقادیر آب، باعث انعطاف پذیری پوست شما می شود.

اما اگر در مکانی زندگی می‌کنید که آب و هوای آن بسیار گرم است یا ورزش‌ های فعال یا فعالیت بدنی سنگین دارید و زیاد عرق می‌کنید، ناگفته نماند که باید بیش از مقدار ذکر شده در بالا آب بنوشید.

نکته

نوشیدن بیش از حد آب نیز می تواند مضر باشد. نوشیدن بیش از حد آب که به عنوان هیدراتاسیون بیش از حد نامیده می شود، منجر به این می شود که بدن شما حاوی مایعات بیشتر از آن چیزی باشد که کلیه ها می توانند خارج کنند و می تواند منجر به “هیپوناترمی” شود.

هیپرهیدراتاسیون، علائمی شبیه کم آبی دارد، مانند استفراغ، سرگیجه، سبکی سر، سردرد و خستگی. اگر به درستی درمان نشود، هیپوناترمی حتی می تواند کشنده باشد.

چه نوع آبی برای پوست خوب است؟

فواید نوشیدن آب برای پوست

آب ولرم برای پوست بهترین است. چه برای دوش گرفتن و چه برای محصولات مراقبت از پوست بعد از حمام، استفاده از آب ولرم، ایده آل است.

سخن پایانی

آب ماده جادویی است که می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را حل کند. فواید نوشیدن آب، از جلوگیری از پیری زودرس گرفته تا داشتن پوستی حجیم و جوان تر، نشان می دهد که وجود این ماده، چه میزان برای بدن ما حیاتی است. بنابراین، نوشیدن مقدار مورد نیاز آب را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

منبع: skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.