سلامت مو, مراقبت از مو

مضرات رنگ مو های شیمیایی چیست؟ چه چیزهایی را می توان جایگزین آن ها کرد؟

مضرات رنگ مو شیمیایی

رنگ مو معمولا با مواد شیمیایی مضر ساخته می شود. هر بار که در منزل موی خود را رنگ کنید یا در سالن، مستقیماً بر روی پوست سر قرار می گیرد. کارکنان سالن حتی بیشتر در معرض مضرات سرطان زای این مواد شیمیایی قرار دارند، زیرا ممکن است چندین جلسه رنگ مو را در روز انجام دهند.

هنگام انتخاب رنگ مو مناسب با مدل صورت ، در فروشگاه، لازم است که مواد اولیه روی برچسب ذکر شوند. اینکه آیا می توانید از این برچسب ها استفاده کنید، در کل داستان دیگری است. مواد ذکر شده می توانند پیچیده و رمزگشایی آن ها سخت باشند. با این حال کارکنان سالن ها حتی مجبور نیستند مواد تشکیل دهنده را ذکر کنند، زیرا در قوانین آن ها چنین چیزی وجود ندارد.

نگرانی های سلامت مو

برای دست یابی به رنگ دائمی، بسیاری از رنگ های مو با استفاده از سیستمی از آمونیاک (یا در مورد برخی محصولات بدون آمونیاک اتانول آمین)، پراکسید هیدروژن و فنیلن دی آمین عمل می کنند. آمونیاک لایه های پروتئین مو را جدا می کند.

بنابراین رنگ می تواند به ساقه مو دسترسی پیدا کند. در مرحله بعد، پراکسید هیدروژن موها را سفید کرده و به P- فنیلن دی آمین، یکی از اصلی ترین مواد رنگ دهنده، کمک می کند تا در مو به دام بیفتد.

این مواد شیمیایی رایج، با اثرات منفی بر سلامتی همراه هستند. آمونیاک یک عامل مشکلات تنفسی و آسم، همچنین عامل اختلال غدد درون ریز است. در محیط پایدار است یعنی در اطراف باقی می ماند. P- فنیلن دی آمین با نقایص مادرزادی، تحریک پوست، سمی کردن کبد و خون و واکنش آلرژیک همراه است. استفاده از آن در اتحادیه اروپا محدود است.

P- فنیلن دی آمین یکی از بسیاری از رنگ های تار زغال سنگ است که از نفت حاصل می شود. رنگ های تار زغال سنگ با تعدادی از اثرات سلامتی مانند آسیب چشم و واکنش های آلرژیک در ارتباط است.

تارهای زغال سنگ، با اشکال مختلف سرطان در ارتباط بوده و مشخص شده است که برخی از رنگ های تار زغال سنگ باعث ایجاد سرطان در حیوانات می شوند. با وجود این مشکلات، برخلاف اکثر مواد افزودنی رنگی، رنگ های تار زغال سنگ نیازی به تأیید FDA ندارند.

سایر مضرات رنگ مو شیمیایی برای بدن

بسیاری از رنگ ها می توانند حاوی تولوئن، یک نوروتوکسین کاملاً ثابت باشند. از مضرات رنگ مو شیمیایی می توان به نارسایی هنگام تولد، سقط جنین و واکنش های آلرژیک اشاره کرد. آن ها همچنین می توانند حاوی رزورسینول، ماده شیمیایی مرتبط با اختلال غدد درون ریز باشند.

به این معنی که بر عملکرد طبیعی هورمونی و سیگنالینگ بدن تأثیر می گذارد. استات سرب، یک ماده رایج دیگر، با مسمومیت عصبی مرتبط است. رنگ های معمولی می توانند حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مضر دیگر مانند DMDM هیدانتوئین، متیلیسوتیازولینون و عطر باشند.

یک مطالعه بر روی بیش از 25000 زن نشان داد که استفاده از رنگ مو با افزایش بروز سرطان پستان که از دیگر مضرات استفاده از رنگ مو شیمیایی است، در ارتباط است.

به دلیل مواردی که در شفافیت مواد تشکیل دهنده سالن ها وجود دارد، معمولاً دانستن اینکه در معرض چه چیزی قرار دارید دشوار است. بدون این اطلاعات نمی توان دانست که این مواد مرموز چگونه می توانند بر سلامتی تأثیر بگذارند.

مضرات رنگ مو شیمیایی برای بدن

چگونه از مضرات رنگ موهای شیمیایی جلوگیری کنیم؟

  1. محصولات ترمیم کننده یا رنگ موهای دارای مضرات شیمیایی کمتر را استفاده کنید.
  2. از Hairprint به جای رنگ مو استفاده کنید. این محصول موی سفید را به رنگ موی طبیعی باز می گرداند.
    همچنین رشته ای از مولکول های غیر سمی خوش خیم را برای دستیابی به نتایج بهتر از مواد شیمیایی به کار می برد.
  3. رنگ های رادیکو نه تنها بدون مواد شیمیایی قوی ساخته می شوند، بلکه رنگ های آلی آن ها برای فلزات سنگین آزمایش می شود. این رنگ ها ساخته شده از مواد طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی هستند.
  4. مواد تشکیل دهنده محصولات دارای برچسب “طبیعی” و “ارگانیک” را دوباره بررسی کنید. برخی از آن ها هنوز حاوی موادی مانند p-phenylenediamine، ethanolamine. resorcinol و سایر مواد مرتبط با اثرات منفی بر سلامتی هستند.
  5. رنگ مو خود را به سالن بیاورید. اگر می خواهید رنگ خود را استفاده کنید، از آرایشگر خود بپرسید آیا رنگ شما را اعمال می کند یا نه.
  6. اگر می خواهید از رنگ موهای شیمیایی استفاده کنید، هنگام استفاده از رنگ، مطمئن شوید که از دستکش نیتریل استفاده کرده و آن را در محلی با تهویه مناسب قرار دهید.
  7. از رنگ موهای گیاهی و تقویتی استفاده کنید.

گزینه های جایگزین (طبیعی)

گرچه این روش ها فقط ممکن است نتایج کم و ضعیفی به شما بدهند، اما گزینه مناسبی برای رنگ موهای دائمی که مضرات شیمیایی زیادی دارند، هستند و به موهای شما استراحت مورد نیاز را می دهد.

رنگ موهای طبیعی

1. قهوه / چای

قهوه یا چای تازه دم کرده می تواند موهای روشن را به میزان قابل توجهی تیره کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که قهوه یا چای دم کرده را به عنوان شستشوی نهایی روی موهای خود بریزید و بگذارید با دمای هوا خشک شود.

دفعه بعد که موهایتان را با شامپو می شویید، این رنگ شسته می شود. اما شما می توانید این روند را تکرار کنید زیرا هیچ عارضه ای ندارد. در واقع، برخی از چای ها می توانند سلامت و بافت موهای شما را بهبود ببخشند.

2. رنگ غذا

برای دست یابی به طیف وسیعی از رنگ ها می توان از رنگ های غذایی و نوشیدنی های طعم دار رنگی استفاده کرد. رنگ غذا را با نرم کننده مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. بگذارید چند ساعت بماند و سپس آن را با آب بشویید. استفاده از رنگ های طبیعی مانند چغندر از رنگ مصنوعی ایمن تر است.

3. آب چغندر و هویج

از آب چغندر و هویج اغلب برای افزودن ته رنگ قرمز به موهای روشن و بلوند استفاده می شود. شما باید 3 قسمت آب چغندر را با 1 قسمت آب هویج مخلوط کنید و این ترکیب را روی موهای خود بمالید. بگذارید حدود یک ساعت بماند و سپس آن را با شامپو بشویید.

4. حنا

حنا یکی از محبوب ترین رنگ موهای طبیعی است. از پودر حنا و آب یک خمیر درست کنید و آن را روی موهای خود بمالید. بگذارید چند ساعت بماند و سپس شامپو بزنید و موهایتان را حالت دهید.

5. لیمو و عسل

لیمو و عسل به خوبی با هم کار می کنند تا موهای شما روشن شود و به موهایتان موج های طبیعی بدهد. قسمت های مساوی از این دو ماده را مخلوط کرده و به موهای خود بمالید. به مدت یک ساعت در آفتاب بنشینید یا با استفاده از سشوار گرم کنید.

مخلوط را با شامپو بشویید و سپس موهای خود را حالت دهید. ممکن است مجبور شوید چند بار این روند را تکرار کنید تا به نتایج مشهودی برسید.

اگرچه کسب تجربه با رنگ ها می تواند سرگرم کننده باشد، اما آسیب هایی مانند موهای خشک و شکننده ایجاد می کنند که می تواند لذت را کم کند. از این رو همیشه به گزینه های طبیعی و ایمن روی بیاوریم.

منابع: stylecraze.com و madesafe.org

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.