سلامت مو, مراقبت از مو

اهمیت و تاثیر پروتئین برای رشد مو

پروتئین رشد مو

احتمالا از زمانی که کوچک تر بودید، مادر یا مادر بزرگ تان به شما گفته اند که حداقل یک تخم مرغ در روز بخورید تا موهای بلند تر و پر پشت تری داشته باشید. اگر افرادی از شما به توصیه آن ها توجه کرده اند، از آن بهره مند شدند و در نهایت موهای بلند و دلپذیری داشتند. این به این دلیل است که تخم مرغ سرشار از پروتئین است که برای رشد مو ضروری است. اما اهمیت پروتئین برای رشد مو چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با آن آشنا کنیم.

پروتئین برای رشد مو چگونه کار می کند؟

هر تار موی سر شما 88-90٪ از پروتئین کراتین تشکیل شده است. در حقیقت، متعجب می شوید اگر بدانید پروتئین 20 درصد بدن شما را تشکیل می دهد. بنابراین، شما باید یک دوز سالم پروتئین از رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید تا مطمئن شوید نه تنها رشد مو بلکه سایر عملکردهای بدن شما نیز به طور موثر تنظیم می شوند.

پروتئین برای رشد مو چگونه کار می کند؟

وقتی پروتئین کافی مصرف نمی کنید چه اتفاقی می افتد؟ به بیان ساده تر، بدن شما شروع به تقسیم کردن، مقدار پروتئین موجود در بدن شما می کند و از آن برای عملکردهای مهم تری مانند تولید هورمون ها، آنزیم ها و آنتی بادی ها استفاده می کند.

از آنجا که رشد مو و ترمیم بافت به عنوان عملکرد های ضروری برای عملکرد و بقای منظم بدن در نظر گرفته نمی شود، تامین پروتئین به فولیکول های مو شما قطع می شود. بنابراین، اگر برای مدت طولانی دچار کمبود پروتئین باشید، در نهایت مو های شما خشک و شکننده خواهد شد.

چرخه رشد مو های شما نیز نقش مهمی در نیاز آن به پروتئین برای رشد دارد. در هر نقطه از زمان، 90 درصد موهای شما در مرحله رشد (آناژن) است که حدود 3-5 سال طول می کشد.
سپس مرحله متوسط ​​(کاتاژن) می آید که چند هفته طول می کشد و پس از آن مرحله استراحت/ریزش (تلوژن) که طی آن موهای قدیمی تر می ریزند، می آید.

کمبود پروتئین ممکن است بخش زیادی از مو های شما را مجبور کند که به طور همزمان وارد مرحله استراحت/ریزش شوند و در نتیجه ریزش بیشتر از حد متوسط ​​(و کاملا مشهود) ایجاد شود.

وقتی با ریزش مو ناشی از کمبود پروتئین روبرو می شوید و باید آن را متوقف کنید، چه می کنید؟ سریع ترین گزینه این است که برای خود درمان پروتئینی انجام دهید.

درمان های پروتئینی برای رشد مو

درمان مو با پروتئین این روزها یک گزینه محبوب برای رفع برخی از مشکلات مو، به ویژه ریزش مو است. آنها عموماً با پوشاندن قسمت خارجی فولیکول ها و تارهای مو با پروتئین، آنها را سفت کرده و از آنها در برابر شکستگی و آسیب بیشتر محافظت می کنند.

بسته به میزان آسیب موهای شما، 4 روش پروتئینی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید:

  • بسته های پروتئینی: این کرم ها برای موهای آسیب دیده استفاده می شوند و می توان آنها را به طور معمول هر یک تا دو ماه استفاده کرد.
  • درمان های سبک: این ها برای موهای کمی آسیب دیده است و همچنین می توان به طور معمول از آنها استفاده کرد. آنها اغلب به عنوان “ماسک های تهویه کننده” به فروش می رسند.
  • درمان های نفوذی عمیق: این ها برای مرطوب کردن عمیق موهای آسیب دیده متوسط ​​طراحی شده اند و می توان هر دو هفته یک بار از آنها استفاده کرد.
  • بازسازی کننده ها: اگر روزانه موهای خود را توسط حرارت گرم می کنید یا تحت درمان های رنگ مو قرار گرفته اید، احتمال دارد موهای شما به شدت آسیب دیده باشد و هر یک تا دو هفته نیاز به استفاده از بازسازی کننده ها داشته باشید.

اگرچه درمان های پروتئینی می توانند موهای شما را از نظر خارجی تقویت کنند، اما برای محافظت کامل از موها، باید فولیکول های مو را از درون تغذیه کنید. تنها راه این است که پروتئین بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چگونه می توان پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت کرد؟

بسیاری از مردم بر این باورند که خوردن غذاهای سرشار از پروتئین می تواند باعث افزایش وزن آنها شود، زیرا کالری و چربی بالایی دارند. اما این نمی تواند حقیقت داشته باشد. غذاهای غنی از پروتئین زیادی وجود دارد که می تواند سلامت موهای شما را افزایش دهد، بدون اینکه باعث افزایش وزن شما شود.

تصور غلط دیگر در مورد پروتئین این است که شما فقط می توانید آن را از طریق گوشت دریافت کنید. بیایید نگاهی به محبوب ترین غذاهای غنی از پروتئین بیندازیم که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید!

1. غذاهای حاوی پروتئین غیر گیاهی

غذاهای حاوی پروتئین غیر گیاهی
  • تخم مرغ: تخم مرغ نه تنها دارای پروتئین است بلکه حاوی آنتی اکسیدان، اسید های چرب، ویتامین ها و مواد معدنی نیز می باشد. جالب اینجاست که سفیده تخم مرغ تقریباً 100٪ پروتئین است.
  • سینه مرغ: سینه مرغ (بدون پوست) یکی از سالم ترین غذاهای غنی از پروتئین است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • گوشت گاو بدون چربی: این گوشت خوشمزه، سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B12 است.
  • ماهی تن: ماهی تن علاوه بر اینکه دارای پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 زیادی است، چربی و کالری کمی نیز دارد.
  • سینه بوقلمون: سینه بوقلمون بدون پوست همچنین دارای پروتئین بالا و کالری و چربی کمی است.
  • ماهی: ماهی ها از همه نوع سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 سالم برای قلب هستند.
  • میگو: اگر می خواهید پروتئین، ویتامین B12، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری مصرف کنید، میگو را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

2. غذاهای گیاهی حاوی پروتئین

  • عدس: عدس یکی از بهترین منابع پروتئین های گیاهی در جهان است. آنها همچنین سرشار از آهن، پتاسیم، فولات، منگنز و فیبر هستند.
  • بادام: این میوه های شگفت انگیز خشک، مملو از پروتئین، ویتامین E، منگنز و فیبر هستند.
  • جو دوسر: برای دریافت دوز روزانه پروتئین، ویتامین B1، منیزیم، منگنز و فیبر، این غلات سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • کلم بروکلی: بسیاری از افراد ممکن است کلم بروکلی را ناخوشایند بدانند، اما احتمالاً نمی دانند که سرشار از پروتئین، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین K و فیبر است.
  • کینوا: این دانه فوق العاده پرطرفدار پر از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است.
  • نان حزقیال: این نان با نام جالب از گندم، جو، ارزن، سویا و عدس تهیه می شود. حاوی پروتئین و فیبر است.
  • دانه کدو تنبل: این میان وعده سبک و سالم حاوی پروتئین، آهن، روی و منیزیم است.
  • جوانه بروکسل: جوانه بروکسل حاوی پروتئین، ویتامین C و فیبر است.
  • بادام زمینی: بادام زمینی منبع خوشمزه پروتئین، منیزیم و فیبر است. شما همچنین می توانید کره بادام زمینی برای افزایش مصرف پروتئین خود داشته باشید.

3. لبنیات

  • پنیر کاتیج: این پنیر سالم پر از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین B است.
  • ماست یونانی: این غذای خوشمزه دارای پروتئین بالایی است.
  • شیر: این غذای اصلی روزانه مملو از پروتئین، کلسیم، ریبوفلاوین و فسفر است.

افزودن یا افزایش مصرف غذاهای غنی از پروتئین می تواند سلامت مو های شما را بهبود بخشد و رشد موها را افزایش دهد.
اما آنها برای انجام برخی از مهم ترین عملکردها در بدن ما نیز ضروری هستند. در اینجا چند مورد مهم وجود دارد که باید بدانید:

مزایای پروتئین برای سلامتی

  • پروتئین اغلب به عنوان بلوک سازنده بدن شناخته می شود. زیرا این امر برای رشد، نگهداری و ترمیم بافت ها، ماهیچه ها و اندام های بدن ما ضروری است.
  • در کنار کربوهیدرات ها، پروتئین نیز منبع اصلی انرژی بدن ما است.
  • پروتئین در تولید برخی از مهم ترین هورمون های بدن ما مانند انسولین نقش دارد.
  • پروتئین ها همچنین در تولید آنزیم هایی که مسئول تقریبا تمام واکنش های شیمیایی در بدن ما هستند، نقش دارند.
  • هموگلوبین در درجه اول از پروتئین تشکیل شده است و برای انتقال اکسیژن به سراسر بدن ما استفاده می شود.
  • پروتئین ها به تشکیل آنتی بادی هایی کمک می کنند که با انواع عفونت ها و بیماری ها مبارزه می کنند.

اکنون که دانستید پروتئین می تواند بر سلامت و رشد مو های شما تأثیر بگذارد، باید هر روز بیشتر از آن مصرف کنید.

سوالات متداول

1. آیا پروتئین می تواند باعث رشد مو ها شود؟

بله، پروتئین می تواند باعث رشد مو های شما شود همانطور که خود مو در درجه اول از پروتئین کراتین تشکیل شده است.

2. آیا کمبود پروتئین می تواند باعث ریزش مو شود؟

بله، کمبود پروتئین می تواند منجر به ریزش مو شود.

3. آیا خوردن غذاهای حاوی پروتئین باعث افزایش وزن می شود؟

خیر. غذاهای غنی از پروتئین زیادی وجود دارد که می تواند سلامت مو های شما را افزایش دهد، بدون اینکه باعث افزایش وزن شما شود.

منبع: stylecraze

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.