سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

خواص روغن ترنج برای پوست و مو + نحوه استفاده

خواص روغن ترنج

رایحه متمایز روغن ترنج در محصولات مراقبت شخصی آقایان استفاده می شود. این ماده را نیز می توان در عطرها، ادکلن، لوازم آرایش و بهداشتی یافت. هم چنین، دارای ارزش دارویی است و از روغن ترنج خوراکی به عنوان طعم دهنده غذا و نوشیدنی استفاده می شود. ما در اینجا به بیان خواص روغن ترنج می پردازیم. با ما همراه باشید.

خواص روغن ترنج

روغن ترنج رایحه ای دوست داشتنی دارد و ممکن است یکی از ترکیبات عطر مورد علاقه شما باشد. همچنین به عنوان یک روغن اساسی می توانید آن را به مجموعه مراقبت از پوست خود اضافه کنید. تحقیقات در مورد روغن ترنج خواص متعددی را کشف کرده است. این خواص شامل:

1- بهبود و درمان لکه های پوستی و آکنه

این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتری و ضد التهابی یک درمان موثر جهت درمان لکه های پوستی (افرادی که پوست حساس ندارند) می باشد. ویژگی های ضد درد آن نیز ممکن است، مصرف آن را در برابر آکنه، کیست ها و جوش های دردناک موثر سازد.

نحوه استفاده از روغن ترنج جهت درمان لکه های پوستی:

  • از روغن اساسی ترنج نباید به صورت رقیق نشده روی پوست استفاده شود.
  • ابتدا آن را با یک روغن حامل مانند: روغن نارگیل یا روغن معدنی مخلوط کنید.
  • سپس، آن را مستقیماً به جوش ها، کیست ها و جوش های سرسیاه بمالید.
  • بگذارید یک شب بماند.
  • پس از این که از خواب بیدار شدید صورت خود را بشوئید و آن را بر روی صورت باقی نگذارید.
درمان لکه های پوستی و بهبود آکنه با روغن ترنج

همچنین می توانید روغن رقیق شده را در آب یا شوینده مورد علاقه خود مخلوط کنید تا از آن به عنوان شست و شوی صورت استفاده شود.

نکته: هرگز در طول روز و یا زمانی که ممکن است در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار بگیرید، از آن استفاده نکنید.

2- کاهش استرس

یکی از دلایل ایجاد مشکلات پوست و مو استرس می باشد. شما می توانید با مصرف روغن ترنج استرس خود را کاهش دهید. یک مطالعه کوچک در سال 2015 روی زنان در ژاپن انجام شد. این مطالعه نشان داد، استفاده استنشاقی از روغن ترنج مخلوط با بخار آب، احساس استرس، اضطراب و خستگی را کاهش می دهد.

به همین ترتیب، مقاله ای که در سال 2013 در ژورنال Current Drug TargetsTrusted Source منتشر شد، گزارش داد كه آروماتراپی با روغن ترنج باعث افزایش ترشح دوپامین و سروتونین توسط مغز می شود و این می تواند استرس، افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی را تسكین دهد.

بیشتر بدانید: استرس چیست؟ تاثیر استرس بر پوست و مو!

3- کاهش درد و التهاب

از روغن ترنج در روش های مختلف مانند: استنشاقی و موضعی استفاده می شود. روغن ترنج حاوی ترکیباتی به نام های، لینالول و کارواکرول می باشد.
یک بررسی در سال 2017، اثرات استفاده از روغن ترنج (در پاسخ درد و سایر شرایط) را بر روی انسان و حیوانات تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه نشان داد که ترکیبات موجود در آن، دارای قابلیت ضد درد، ضد تشنج و ضد التهاب می باشند.

4- نرم و لطیف کردن فر مو

اگر موهایی فر و ضخیم دارید، می توانید از این روغن اساسی در نرم و لطیف کردن فرها استفاده کنید. شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن ترنج همچنین ممکن است برای پوست سر تحریک شده تسکین دهنده باشد.

نحوه استفاده از آن برای نرم کردن موهای فر:

  • چند قطره از آن را در شامپوی معمول خود بریزید.
  • هم چنین می توانید یک تا دو قطره را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کرده و به عنوان یک درمان شبانه در پوست سر خود ماساژ دهید.
نرم کردن فر مو ها با روغن ترنج

نحوه استفاده از روغن ترنج جهت رایحه درمانی

اسانس ترنج دارای خاصیت آرامش بخش می باشد، به همین جهت استفاده از آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. جهت بهره مندی از خواص آن به روش های زیر عمل کنید. روش های استفاده شامل:

  1. اسانس ترنج را با روغن حامل مخلوط کنید. سپس، از آن به عنوان لوسیون بدن یا در زمان ماساژ استفاده کنید.
  2. دو تا پنج قطره روغن را به محصولاتی مانند: شست و شوی بدن، شامپو و اسکراب صورت اضافه کنید. به این طریق از آن استفاده کنید.
  3. هم چنین، می توانید از آن به عنوان ماده ای در رایحه درمانی استفاده کنید. برای این کار می توانید روغن ترنج را به شمع های خانگی و خوشبو کننده ها اضافه کنید. همچنین می توانید آن را در دستگاه های بخور قرار دهید تا به این وسیله رایحه آن در اتاق پخش شود.
  4. مقداری از آن را روی یک بانداناژ یا دستمال بریزید و دستمال را در نزدیکی خود قرار دهید تا رایحه آرامش بخشی را در محل خود داشته باشید.
استفاده از روغن ترنج جهت رایحه درمانی

خطرات ناشی از استفاده روغن ترنج

  • مصرف آن می تواند باعث درماتیت آلرژیک شود. علاوه بر مصرف موضعی، محصولات حاوی ترنج مانند: عطر ممکن است باعث واکنش پوستی شوند.
  • در مطالعه ای که در سال 2001 صورت گرفته است، نشان داده كه تركیب موجود در روغن ترنج (برگاپتن) باعث تحریک و آسیب پوست در معرض نور خورشید می شود.
  • حتی استنشاق یا استفاده موضعی روغن اساسی می تواند در مصرف دارو تداخل ایجاد کند. بنابراین، از مصرف هم زمان دارو با روغن ترنج خودداری کنید.

هشدار! توجه داشته باشید که استفاده از روغن های حامل در دیفیوزر می تواند تأثیر منفی بر روی کودکان، حیوانات خانگی یا زنان باردار بگذارد. هم چنین، برگاپتن موجود در روغن ترنج در صورت بلعیدن مضر است.

راه های پیشگیری از واکنش های آلرژیک روغن ترنج

تا اینجا که خواص روغن ترنج را فهمیدید در ادامه توصیه می شود جهت کاهش واکنش های آلرژیک، موارد زیر را رعایت کنید. این موارد عبارت اند از:

1- استفاده از آن با سایر روغن های حامل

استفاده موضعی از روغن های حامل بر روی پوست برخی افراد باعث ایجاد حساسیت های پوستی می شود. از آنجا که مصرف روغن ترنج نیز ممکن است باعث درماتیت آلرژیک (حساسیت پوستی یا تحریک پوست) شود.
بنابراین، سعی کنید آن را با دیگر روغن های حامل یا آب رقیق کنید و سپس از آن استفاده کنید. برخی از این روغن های حامل که می توانید روغن ترنج را با آن رقیق کنید، شامل موارد زیر است:

1. روغن اسطوخدوس

روغن اسطوخودوس دارای رایحه ای کلاسیک می باشد و جهت بخور صورت (آروماتراپی) بسیار مناسب است. از این روغن اغلب در محصولات پوست، مو و درمان آکنه استفاده می شود.

2. روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد باکتریایی، التهابات پوست را تسکین می دهد. بنابراین، ممکن است جهت بهبود آکنه مورد استفاده قرار گیرد.

3. روغن بابونه

بابونه گیاهی است که خواص زیادی برای پوست و مو دارد. خواص آن شامل: خاصیت آرامش بخش (تسکین دهنده) ، خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد. جهت بهره مندی از خواص بی شمارش معمولاً از ماسک صورت بابونه به صورت موضعی و از دمنوش بابونه به صورت خوراکی استفاده می شود.

روغن بابونه

2- انجام تست پچ

سعی کنید همیشه قبل از استفاده از هر نوع روغن های اساسی، تست پچ را انجام دهید. برای انجام تست پچ مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا ناحیه داخلی بازوی خود را به اندازه یک سکه با روغن مورد نظر ماساژ دهید.
  2. سپس 12 الی 24 ساعت صبر کنید.
  3. اگر واکنش آلرژیک بر روی بازو مشاهده نکردید، استفاده از آن در سایر نواحی بدن بی خطر است.

3- از خود در برابر اشعه خورشید مراقبت کنید

در هنگام مصرف روغن ترنج در خانه بمانید و در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار نگیرید. در صورت خروج از منزل، از کرم های ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید تا نسبت به اشعه خورشید واکنش کمتری داشته باشد. شما می توانید کرم های ضد آفتاب و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی با کیفیت و مناسب پوست خود را از فروشگاه اینترنتی زیپلین بخرید.

4- مراجعه به داروساز یا پزشک

قبل از استفاده، بررسی تداخلات روغن ترنج با سایر داروهای مصرفی شما مهم است. زیرا ممکن است داروی مصرفی شما با روغن های حامل، تداخل داشته باشد. یکی از راه های انجام این کار صحبت با داروساز یا پزشک در مورد داروهای مصرفی شما است.

علائم واکنش آلرژیک یا حساسیت به روغن ترنج

علائم واکنش آلرژیک یا حساسیت به روغن ترنج ممکن است شامل موارد زیر باشد. این موارد عبارت اند از:

  • سرخی
  • احساس سوزش
  • تاول
  • درد

سخن آخر

تحقیقات به خواص روغن ترنج در کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول و افزایش خلق و خوی مثبت اشاره دارد. اما استفاده از آن برای برخی افراد می تواند باعث تحریک پوست یا واکنش های آلرژیک شود. همچنین می تواند باعث حساسیت به نور شود و نباید روی پوستی که در معرض نور خورشید قرار دارد باقی بماند. بهتر است با روغن حامل یا آب رقیق شود و سپس استفاده شود.

امیدوارم مقاله خواص روغن ترنج برای پوست و مو برایتان مفید باشد.

منبع: healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.