سلامت پوست, مراقبت از پوست

عوارض آفتاب بر پوست ؛ نورخورشید چه ضرر هایی برای پوست دارد؟

عوارض آفتاب پوست

تابش نور خورشید بر پوست ممکن است تا حدودی برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد اما بهتر است بدانید عوارض آفتاب بر پوست ، بسیار بیشتر است. اگرچه ممکن است علائم این عوارض را تقریبا در میانسالی به بعد، روی پوست خود مشاهده کنید. این علائم به صورت چین و چروک های ریز تا متوسط، افتادگی پوست، کک و مک، رنگدانه های ناهموار و لکه های تیره ظاهر می شود. گاهی اوقات به صورت ضایعات پیش سرطانی یا سرطان پوست خود را نشان می دهند.

فواید تابش آفتاب بر پوست

فواید تابش آفتاب بر پوست

مقدار کمی اشعه ماوراء بنفش برای ما مفید است. زیرا در بدن ما ویتامین D ایجاد می کند که این ویتامین D، کلسیم را جذب می کند. بدن شما برای ساخت و حفظ استخوان های سالم به کلسیم نیاز دارد. البته شما می توانید ویتامین D را از انواع خاصی از مواد غذایی دریافت کنید. اگر ویتامین D پایینی دارید، پزشک ممکن است مصرف مکمل را توصیه کند.

عوارض تابش آفتاب بر پوست

نشستن در زیر نور آفتاب احساس خوبی دارد، اما می تواند در طولانی مدت به سلامتی شما آسیب برساند. تمام مدت زمان هایی که تاکنون در زیر آفتاب گذرانده اید، می تواند شما را در معرض چین و چروک، لکه های پیری، لکه های پوسته پوسته به نام کراتوز اکتینیک و سرطان پوست قرار دهد.

پوست برنزه

برنزه شدن پوست ممکن است زیبا به نظر برسد، اما این رنگ طلایی به دلیل آسیب به لایه بالایی پوست شما است. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید را جذب می کنید، پیری زودرس و دیگر عوارض آفتاب بر پوست خود را تسریع کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهید. برای جلوگیری از آسیب، از کرم ضد آفتاب “طیف وسیع” با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید. اطلاعات بیشتر را در مورد استفاده و تمدید کرم ضد آفتاب در این مقاله می توانید مطالعه نمایید.

آفتاب سوختگی (سوختگی درجه یک)

آفتاب سوختگی از عوارض آفتاب بر پوست

پوست شما قرمز شده و روی پوست خود احساس سوزش دارید حتی ممکن است با مقداری درد همراه باشد. به چنین عوارضی با چنین اثراتی، سوختگی درجه یک گفته می شود، یعنی آفتاب فقط روی لایه بیرونی پوست شما تأثیر می گذارد. برای تسکین درد، آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید. کمپرس سرد را امتحان کنید، مقداری کرم مرطوب کننده یا آلوئه ورا استفاده کنید.

آفتاب سوختگی (درجه دو)

عوارض آفتاب سوختگی درجه دو بر لایه های عمیق پوست و انتهای سیستم عصبی شما می باشد. معمولاً دردناک تر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. ممکن است قرمزی و تورم داشته باشید. اگر تاول ایجاد شد، آن ها را نترکانید، ممکن است آلوده شوند.

چین و چروک

چین چروک ناشی از تابش آفتاب بر پوست.

عوارض اشعه آفتاب می تواند پوست شما را پیر نشان دهد. نور ماوراء بنفش به فیبر های پوست شما به نام الاستین و کلاژن آسیب می رساند. وقتی این اتفاق می افتد، پوست شروع به افتادگی و کشش می کند که اصطلاحا می گویند افتادگی پوست رخ داده است.

رنگ پوست ناهموار

رنگ پوست ناهموار، ناشی از عوارض تابش آفتاب بر پوست

عوارض تابش آفتاب زیاد باعث می شود برخی مناطق پوست شما تیره تر به نظر برسد، در حالی که قسمت های دیگر روشن تر به نظر می رسند. همچنین می تواند تغییرات دائمی در رگ های خونی کوچک ایجاد کند که در برخی نقاط ظاهر قرمز به پوست شما می دهد.

کک و مک

کک و مک، ناشی از عوارض تابش آفتاب بر پوست.

این موارد را در قسمت هایی از بدن خود که در معرض آفتاب هستند دریافت می کنید. در تابستان بیشتر متوجه عوارض تابش آفتاب خواهید شد، به خصوص اگر پوست روشن یا موهای روشن یا قرمز دارید.

کک و مک برای پوست بد نیست. اما برخی از سرطان ها در مراحل اولیه می توانند شبیه کک و مک باشند. در صورت تغییر اندازه، شکل یا رنگ یک نقطه یا خارش یا خونریزی کک و مک به پزشک مراجعه کنید.

ملاسما (لک های دوران بارداری)

ملاسما، ناشی از عوارض تابش آفتاب بر پوست.

این عوارض به صورت لکه های قهوه ای روی پوست گونه ها، بینی، پیشانی و چانه شما ظاهر می شود. ملاسما بیبشتر در زنان باردار شایع است، اما مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. ممکن است بعد از پایان حاملگی از بین برود، اما می توانید آن را با کرم های تجویزی و محصولات بدون نسخه درمان کنید. اگر ملاسما دارید، همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا نور آفتاب می تواند آن را بدتر کند.

لکه های سنی (عدسی های خورشیدی)

این لکه های کوچک قهوه ای یا خاکستری، واقعاً ناشی از افزایش سن نیستند، هرچند با افزایش سن بیشتر روی بدن شما ظاهر می شوند. آن ها اغلب روی صورت، دست ها و سینه شما ظاهر می شوند.

کرم های سفید کننده، نیتروژن مایع و درمان موضعی بنزوئیل پراکسید می تواند این لکه ها را کمتر آشکار کند. این لکه ها به سلامتی شما آسیب نمی رسانند، اما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آن ها چیزی جدی تر مانند سرطان پوست نیستند.

ملانوم

ملانوم، ناشی از عوارض تابش آفتاب بر پوست.

این سرطان مانند سایر انواع سرطان پوست رایج نیست، اما جدی ترین آن است. علائم احتمالی شامل تغییر در ظاهر، خال یا ناحیه رنگی است. ملانوم می تواند فقط بر پوست تأثیر بگذارد یا ممکن است به اندام ها و استخوان ها گسترش یابد. در صورت اقدام به موقع می توان آن را درمان کرد.

درمان پوست آسیب دیده در اثر آفتاب

اولین قدم برای معکوس کردن پوست آسیب دیده از آفتاب، جلوگیری از آسیب بیشتر است. یک کرم ضد آفتاب خوب با طیف گسترده ای که از قرار گرفتن پوست در معرض مستقیم اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، اولین و مهم ترین گام برای جلوگیری از عوارض تابش آفتاب بر پوست است.

جلوگیری از عوارض ناشی از تابش آفتاب بر پوست ، آسان تر از درمان آن است. اقداماتی شامل پوشیدن لباس محافظ، استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از برنزه کردن، می تواند باعث جلوگیری از آسیب شود. مراقبت مناسب از پوست به معنی توجه به هرگونه تغییر است. افرادی که دارای پوست روشن هستند یا سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پوست دارند، باید بیشتر مراقب محافظت در برابر آفتاب باشند.

در ادامه روش های درمان پوست آسیب دیده بر اثر آفتاب را می گوییم.

درمان پوست آسیب دیده در اثر آفتاب

آنها از کرم ها و ژل های موضعی استفاده می کنند تا لایه برداری شیمیایی و مکانیکی پوست و درمان های لیزری. این درمان ها می توانند به طور موقت رنگدانه های ناهموار را از بین ببرند ، پوست صاف و چروکیده را صاف کرده، منافذ را کوچک کرده و حتی تولید کلاژن را از سر بگیرند.

کرم ها و ژل های موضعی

استفاده از انواع کرم ها و ژل های موضعی برای لایه برداری شیمیایی و فیزیکی پوست و درمان های لیزری می توانند به طور موقت، پوست را ترمیم کرده و صاف و هموار جلوه دهند.

رتینوئیدها

این ترکیبات که از نظر شیمیایی از ویتامین A مشتق شده اند، سلول های پوست را تحریک می کنند تا از بین بروند و خود را تجدید کنند و چرخه ترمیم سلول های پوست را بهبود می بخشند. آن ها همچنین تولید کلاژن را تحریک می کنند، لکه های قهوه ای را محو می کنند و طبق مطالعات، اندازه منافذ را نیز کاهش می دهند.

ویتامین سی و سایر آنتی اکسیدان ها

ویتامین سی، می تواند روند بهبود پوست را تسریع کند.

ویتامین سی، می تواند روند بهبود پوست را تسریع کند و همچنین محافظ خوبی برای جلوگیری از عوارض تابش آفتاب بر پوست است. آنتی اکسیدان ها می توانند علائم پیری پوست را کند کرده، آسیب UV به را پوست کاهش داده و به تولید کلاژن کمک کنند.

حتما بخوانید: معرفی بهترین سرم های ویتامین C به همراه خواص و نحوه مصرف

لایه بردار ها

درمان پوست آسیب دیده در اثر آفتاب با لایه بردار ها

آسیب ها و عوارض ناشی از نور آفتاب سرعت چرخش یا جایگزینی سلول های پوست را کاهش می دهد. این باعث تیرگی و خشکی پوست، ناهمواری رنگ پوست و حتی لکه ها و انسداد منافذ می شود. لایه بردار های شیمیایی می توانند گردش سریع سلول های پوست را تحریک کنند.

لایه برداری شیمیایی یک روش غیرجراحی است که توسط متخصص پوست و با استفاده از محلول های مختلف برای بهبود ظاهر پوست انجام می شود. عمق درمان متفاوت است. بسته به نوع پوست و هدف زیبایی و درمانی می تواند سطحی، متوسط یا عمیق باشد.

مواد آرایشی روشن کننده

لوازم آرایشی سفید کننده یا روشن کننده معمولاً شامل هیدروکینون هستند، عنصری که نشان داده شده دارای خواص روشن کنندگی پوست است. ترکیب رتینوئید، می تواند لکه های سطحی، رنگدانه های ناهموار و لکه های خورشیدی را روشن کند، اما به طور کامل از بین نمی برد.

دستگاه های مبتنی بر نور

این دستگاه ها که به عنوان جوانساز پوست نیز شناخته می شوند، مانند IPL، می توانند بافت پوست، قرمزی و لکه های قهوه ای را بهبود ببخشند.

بهترین محصولات ضد آفتاب در فروشگاه اینترنتی زیپلین

سخن پایانی

پوست شما در هر شرایطی نیاز به مراقبت دارد، شاید برخی از افرادی که پوست تیره تری دارند، استفاده از کرم ضد آفتاب را چندان جدی نگیرند. اما حقیقت این است که همه نوع پوست با هر رنگی، نیاز به مراقبت ها ویژه در برابر عوارض آفتاب دارند.

منابع: scripps , webmd , familydoctor

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.