سلامت مو, مراقبت از مو

نحوه روغن تراپی مو ، انتخاب روغن مناسب و مزایای روغن تراپی

روغن تراپی مو

دلایل متفاوتی مانند شامپو زدن زیاد، قرار گرفتن در معرض حرارت و استفاده از محصولات مو حاوی مواد شیمیایی خشن باعث خشک شدن و وز شدن مو ها می شوند. یکی از بهترین روش ها برای بازگرداندن رطوبت به موها و متعادل کردن چربی مو، روغن تراپی کردن مو ها است. تغذیه کردن موها با روغن های طبیعی، باعث رطوبت رسانی و آبرسانی مو می شود و کمک می کند تا مو های شما دوباره زنده شوند. روغن تراپی مو مزایای شگفت انگیزی دارد و مو های شما را قوی تر، درخشان تر و بسیار سالم تر می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

مرحله اول: انتخاب روغن مناسب مو

انواع روغن برای روغن تراپی مو

1. انواع روغن

ابتدا بهتر است تصمیم بگیرید که از چه تعداد روغن می خواهید استفاده کنید. می توانید فقط از یک روغن یا از دو تا سه روغن برای روغن تراپی مو های خود استفاده کنید. همه چیز به بودجه شما و میزان نیاز مو های شما به روغن تراپی بستگی دارد.

هنگام انتخاب روغن باید به موارد زیر دقت کنید:

  • دو نوع اساسی روغن وجود دارد که عبارت از: روغن های حامل و روغن های اساسی.
  • روغن های حامل به عنوان روغن های پایه استفاده می شوند که روغن های اساسی غلیظ تر، در آن مخلوط می شوند.
  • بسیاری از مردم ترجیح می دهند از روغن حامل به تنهایی روی موهای خود استفاده کنند و فکر می کنند برای روغن تراپی مو ، زیاد نیازی به استفاده از روغن های اساسی نیست.
  • روغن های اساسی غلیظ تر هستند، پس از رقیق کردن آن ها با روغن حامل، آن ها را فقط روی پوست سر و ریشه ها بمالید.

2. انتخاب روغن حامل یا روغن پایه

اگر به هر دلیلی تصمیم بگیرید که از یک روغن اساسی برای روغن تراپی مو های خود استفاده کنید، باید ابتدا آن را رقیق کنید. اگر بخواهید روغن اساسی خود را رقیق کنید، ابتدا به یک روغن پایه نیاز دارید. تنوع زیادی در انتخاب روغن های حامل یا پایه وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی را ارائه می دهند. در ادامه با برخی از این روغن ها آشنا خواهید شد. (برای آشنایی کامل با هر یک از این روغن ها می توانید به مطلب مربوط به آن رفته و در مورد آن کامل تر بخوانید.)

  1. روغن بادام: روغن بادام سرشار از ویتامین E و چربی های سالم است که برای مو معجزه می کند. به ویژه در درمان خشکی پوست سر و شوره سر مؤثر است.
  2. روغن آرگان: روغن آرگان غنی از آنتی اکسیدان است. اگر چه روغن آرگان باعث بهبود مشکلات پوست و مو می شود، اما می توان گفت قیمت آن تا حدودی گران است و هر روغن آرگان ارزان قیمتی که در بازار یافت می شود، احتمالاً غیر معتبر است و ارزش خرید را ندارد.
  3. روغن آووکادو: روغن آووکادو به خاطر قدرت فوق العاده ای که در مرطوب کنندگی دارد معروف است، اما نکته ای که وجود دارد کمیاب بودن و گران بود این روغن نسبت به دیگر روغن های حامل است.
  4. روغن کرچک: روغن کرچک باعث تحریک رشد مو و کاهش ریزش مو، درمان خشکی پوست سر، جلوگیری از پوسته پوسته شدن سر و افزایش درخشندگی مو می شود. با این حال، این روغن غلیظ است، طوری که بسیاری از افراد با آن احساس راحتی نمی کنند. اگر از روغن کرچک استفاده می کنید، باید آن را با یک روغن سبک تر مانند روغن هسته انگور رقیق کنید.
  5. روغن نارگیل: ​​روغن نارگیل علاوه بر افزودن رطوبت به مو و پوست سر، سرشار از پروتئین است. این روغن می تواند به بهبود مو های آسیب دیده کمک کند، زیرا خودش تا حد زیادی از پروتئین تشکیل شده است.
    البته روغن طبیعی نارگیل می تواند در دمای اتاق سردتر شده و به حالت جامد در آید. برای ذوب کردن آن، کافی است قبل از استفاده آن را در دست خود گرم کرده یا به مدت 2-3 ثانیه در مایکروویو قرار دهید.
  6. روغن زیتون: خواص موجود در روغن زیتون از ریزش مو جلوگیری می کند، خشکی پوست سر را درمان می کند و رطوبت و درخشش را به مو ها می بخشد. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که از پوست سر در برابر مشکلاتی مانند شوره محافظت می کند. با این حال، ممکن است برای مو های نازک بسیار سنگین باشد.
  7. روغن هسته انگور: روغن هسته انگور روغنی سبک تر بوده که ممکن است برای افرادی که به رطوبت زیادی نیاز ندارند مفید باشد. همچنین اگر موهای سالمی دارید، از آن به عنوان مرطوب کننده روزانه مو های خود استفاده کنید.

3. انتخاب روغن اساسی مناسب مو

یک روغن اساسی انتخاب کنید. شما ممکن است روغن های اساسی را به عنوان روغن های معطر نیز بشناسید، اما آن ها بسیار بیشتر از این عمل می کنند. هر روغن متفاوت مزایای خاص خودش را دارد و می تواند به بهبود سلامت مو های شما کمک کند. شما با انتخاب روغن اساسی مناسب می توانید مو های شاداب تر و خوشبو تر داشته باشید.

  1. روغن اساسی رزماری: روغن رزماری کاربرد های متنوعی دارد، اما بیشتر به خاصیت تحریک کنندگی جریان خون مشهور است. استفاده از آن برای روغن تراپی پوست سر مناسب است و فولیکول و ریشه را تغذیه کرده و سلامت مو را بهبود می بخشد. رزماری همچنین منبعی از ترکیبات ماینوکسیدیل است و می تواند در درمان و جلوگیری از ریزش مو مفید باشد. البته هنگام استفاده از آن، احساس سوزن سوزن شدن پوست طبیعی است.
  2. روغن گریپ فروت: این روغن اساسی معطر، برای تحریک رشد مو و متعادل سازی چربی مو های چرب استفاده می شود.
  3. روغن گل رز یا گل سرخ: از روغن رز برای تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود. به علاوه، بوی فوق العاده ای دارد.
  4. روغن دانه هویج: روغن دانه هویج مملو از ویتامین است و در واقع می تواند با تحریک گردش خون سلول های رشد مو را تحریک کند.
  5. روغن اسطوخودوس: اسطوخودوس می تواند پوست سر شما را تسکین داده و خشکی، خارش و شوره سر را کاهش دهد. علاوه بر این، رایحه بسیار آرامش بخشی دارد.
  6. ترکیب اسطوخودوس و درخت چای: ترکیبی از این دو روغن می تواند به حل کردن باقی مانده محصولات شستشو مو که ممکن است بر موهای شما سنگینی کنند، کمک کند. علاوه بر این، این ترکیب یک فرمول آرامش بخش است و اگر پوست سر شما التهابی داشته باشد آن را کاهش می دهد در حالی که موهای شما را نیز مرطوب نگه می دارد.
  7. روغن بابونه: بابونه می تواند موهای شما را تسکین داده و تغذیه کند و رایحه ای آرام بخش دارد.
  8. روغن اکالیپتوس: اکالیپتوس می تواند رشد مو را تقویت کند، اما موهای شما را نیز تمیز و مرطوب می کند. بهتر است به عنوان روغن شستشو نیز گاهاً از آن استفاده کنید، به خصوص اگر با چربی پوست سر یا شوره سر مواجه شدید. علاوه بر این می تواند درخشندگی مو را نیز افزایش دهد.
  9. روغن چوب سدر: روغن چوب سدر یک گزینه عالی برای تغذیه موهای خشک است و می تواند رشد مو را تقویت کند.

مرحله دوم: استفاده از روغن های پایه برای مو

استفاده از روغن های پایه برای روغن تراپی مو

1. موهای خود را آماده کنید

اولین قانون کلی برای روغن تراپی موها این است که باید مو ها را شانه کنید تا از گره خوردن و کثیف کاری هنگام روغن تراپی جلوگیری شود. پس از آن، بحث بر سر این است که آیا مو ها باید هنگام روغن کاری تمیز باشند یا خیر.

برخی معتقدند که وقتی مو ها کمی چرب و کثیف باشند، روغن تراپی بهتر عمل می کند، مثلاً دو یا سه روز پس از آخرین شستشو مو ها، زمان مناسبی برای روغن زدن به مو است.
برخی دیگر معتقدند که روغن زدن بلافاصله پس از شستن موها، یعنی زمانی که مو ها تمیز و خیس هستند، بهتر عمل می کند. شما می توانید هر دو روش را امتحان کنید تا متوجه شوید که چه روشی مناسب مو های شماست.

2. مراقب باشید روغن ها نپاشند

اگر در روغن تراپی مو تازه کار و بی تجربه باشید، احتمالاً این کار برای شما کمی شلوغ و پر دردسر خواهد بود، بهتر است قبل از شروع به روغن زدن مو های خود، ابتدا چند نکته را رعایت کنید تا همه چیز خوب پیش برود.

  1. می توانید حوله یا پارچه های قدیمی یا چند دستمال کاغذی را در منطقه ای که قرار است کار کنید، پهن کنید. سعی کنید تمام سطوحی که ممکن است کثیف شود مانند، کف زمین و سطح میز را بپوشانید.
  2. یک پارچه دستی اضافی برای تمیز کردن لکه ها و قطره های روغن پاشیده شده در دسترس داشته باشید.

3. ریشه مو و پوست سر را روغن تراپی کنید

روغن تراپی ریشه مو و پوست سر

یک قاشق چایخوری از روغن مورد نظر در کف دست خود بریزید. سپس دستان خود را به هم بمالید تا روغن روی پوست دستتان پخش شود. سعی کنید با نوک انگشتانتان روغن را لا به لای مو های خود بفرستید و روغن ها را به پوست سر خود بمالید.

برای حرکت روغن میان مو ها و تحریک پوست سر می توانید از یک حرکت ماساژ طور برای سر خود استفاده کنید. همچنین می توانید از برس های چوبی یا سیلیکونی و نرم که مخصوص ماساژ سر هستند، برای پخش کردن روغن روی سر خود استفاده کنید. شما باید کل ناحیه پوست سر خود، از جمله پشت سر، بالای گردن و پشت گوش خود را با روغن کاملاً بپوشانید.

4. مو های خود را به 2 قسمت تقسیم کنید

مو های خود را درست از فرق سر خود تقسیم کنید و 1 قسمت را روی شانه چپ خود و قسمت دیگر را روی شانه راست خود بیندازید، با این کار می توانید روغن پایه را به ساقه مو های خود نیز به راحتی بمالید. زمانی که روغن زدن یک سمت از مو به اتمام رسید، می توانید آن را با یک کش ببندید تا زمانی که به سراغ قسمت دیگر مو می روید مزاحم کار شما نباشد.

اگر مو های شما ضخیم یا فر هستند، تقسیم کردن مو ها به چهار قسمت می تواند کار شما را راحت تر کند تا به طور یکنواخت همه قسمت های مو خود را روغن تراپی کنید. برای تقسیم چهارتایی، موها را یکبار از فرق سر و یک بار هم از سمت گوش ها نصف کنید و به چهار قسمت تقسیم کنید.

5. به تمام ساقه مو های خود را روغن بزنید

اگر موهای بلندی دارید، ممکن است وسوسه شوید مقدار زیادی روغن، کف دستان خود بریزید، اما این کار قطعاً منجر به آشفتگی شما می شود. مهم نیست چه مویی را روغن تراپی می کنید، در ابتدا تنها یک قاشق چایخوری روغن کف دست خود بریزید و در مواقع نیاز روغن بیشتری اضافه کنید.
دستان خود را در امتداد مو های خود بکشید، از پوست سر شروع کرده و تا انتهای آن کار را ادامه دهید. اگر انتهای مو شما خشک بود، کمی روغن دیگر کف دست خود بریزید و به مو ها بمالید تا جایی که براق به نظر برسند. همچنین از موهای پشت سر خود غافل نشوید آن ها نیز نیاز به روغن تراپی دارند.

مرحله سوم: از روغن های اساسی مو در کنار روغن های حامل استفاده کنید

استفاده از روغن های اساسی در کنار روغن های حامل

1. موها و محل کار خود را آماده کنید

همانطور که برای استفاده از روغن پایه عمل کردید، در این مرحله نیز همانطور عمل کنید. ابتدا مو های خشک خود را شانه کنید تا هر گونه گره ای برطرف شود. هم می توانید مو های خود را قبل از کار بشویید و هم دو یا سه روز پس از آخرین شستشو، روغن تراپی کنید. حوله های قدیمی یا دستمال کاغذی در اطراف پهن کنید تا از سطوح در برابر پاشیدن روغن محافظت شود.

2. روغن حامل و اساسی خود را مخلوط کنید

روغن های اساسی بسیار قوی هستند و نمی توان آن ها را به مقدار زیاد مستقیماً روی پوست سر مالید. حتی با استفاده از سیستم رقیق سازی، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر خود داشته باشید. البته نگران نباشید این امر کاملاً طبیعی بوده و به این معنی است که اسانس کار خود را به خوبی انجام می دهد.

برای روغن تراپی با روغن های اساسی مو نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • یک قاشق چایخوری روغن حامل مورد استفاده تان را کف دست خود بریزید.
  • 2-3 قطره از روغن اساسی انتخابی خود را به روغن حامل اضافه کنید.
  • دستان خود را به هم بمالید تا روغن ها مخلوط شوند و روی کف دست و نوک انگشتان پخش شود.
  • اگر می خواهید مقدار بیشتری روغن را مخلوط کنید، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن اساسی را با 2.5 فنجان (59 میلی لیتر) روغن حامل مخلوط کنید.

3. مخلوط را به ریشه و پوست سر خود بمالید

روغن های اساسی برای ساقه و انتهای مو شما مفید نخواهند بود، شما باید پوست سر، فولیکول ها و ریشه مو های خود را با آن ها روغن تراپی کنید. برای استفاده از این روغن بر روی ریشه مو و پوست سر خود از روش قبلی استفاده می کنیم.

  • با نوک انگشتان خود، روغن ها را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • به یاد داشته باشید که کل پوست سر را به روغن آغشته کنید، نه فقط بالای سر خود.

4. از شانه برای پخش کردن روغن استفاده کنید

موهای خود را دوباره شانه کنید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. با استفاده از یک شانه دندان پهن، مو های خود را شانه کنید و روغن را از ریشه به سمت هر دو قسمت مو ها ببرید. شانه می تواند روغن را به مو هایی که با انگشتان شما روغنی نشده اند برساند.

5. روغن پایه یا حامل را به ساقه موهای خود بمالید

یک قاشق چایخوری روغن پایه یا حامل انتخابی خود را کف دست خود بریزید، دستان خود را به هم بمالید تا روغن روی کف دست و نوک انگشتان پخش شود.

  1. اگر از روغن کرچک استفاده می کنید، ½ قاشق چایخوری روغن کرچک را با ½ قاشق چای خوری روغن نازک تر و سبک تر (مانند روغن هسته انگور) مخلوط کنید. روغن کرچک به تنهایی غلیظ و کدر است.
  2. برای انتقال روغن، انگشتان و کف دست خود را از روی موهای خود بکشید.
  3. از آن جایی که مرحله روغن تراپی مو با روغن های اساسی به پایان رسیده است، این روغن ها را از کمی دور تر از پوست سر خود شروع کنید.
  4. دستان خود را تا انتهای موهای خود بکشید.
  5. مو ها را دو قسمت کرده و قسمت ابتدایی را به خوبی به روغن آغشته کنید.
  6. به یاد داشته باشید که به مو های پشت سر خود توجه کنید.
  7. قسمت دوم مو ها را نیز به همین روش چرب کنید.

مرحله چهارم: موهای خود را برای مقاصد مختلف چرب کنید

اسپری کردن روغن به مو برای روغن تراپی

1. روغن تراپی به صورت روزانه

برای درمان روزانه، مو های خود را به آرامی چرب کنید. اگر موهای شما خشک است، ممکن است نیاز به روغن زدن موها به طور روزانه داشته باشید. به عنوان مثال، آفریقایی تباران روغن تراپی روزانه مو را بسیار مفید می دانند و معتقدند این کار رطوبت و درخشندگی مو ها را افزایش می دهد. برای این کار چند نکته وجود دارد که حتماً باید رعایت شود:

  1. هر روز به پوست سر روغن نزنید. پوست سر خودش چربی تولید می کند، بنابراین مو های نزدیک به ریشه معمولاً سالم هستند. استفاده از روغن اضافی به صورت روزانه ممکن است باعث چربی بیش از حد ریشه شده و به موها آسیب برساند.
  2. یک لایه نازک از روغن را به ساقه مو های خود بمالید و روی نکات گفته شده تمرکز کنید. چربی پوست سر از ریشه به سمت ساقه مو هایتان حرکت می کند و این مسیر برای افرادی که موهای بلند دارند طولانی است، بنابراین انتهای موی آن ها اغلب خشک و شکننده است. همچنین موهای مجعد نیز تمایل به خشک شدن در قسمت پایینی دارند، زیرا فر ها و وز ها مانع از رسیدن چربی به ساقه مو می شوند.
  3. در صورت استفاده روزانه از روغن تراپی، زیاد هم مو های خود را چرب نکنید. مو های شما نباید کاملاً روغنی شوند، زیرا ممکن است کثیف یا چرب به نظر برسند.

2. استفاده از اسپری های روغنی

شما می توانید به طور روزانه، مو های خود را با روغن اسپری کنید. هم می توانید یک بطری اسپری کوچک بخرید (روغن را با آب رقیق کنید تا نازل اسپری مسدود نشود) که به شما اجازه می دهد روغن را در قسمت وسیعی از مو پخش کنید و هم می توانید از اسپری های آماده حاوی روغن استفاده کنید.
این کار به جای آن که یک لایه ضخیم از روغن را روی مو های شما بنشاند، فقط یک غبار مطبوع از روغن روی مو های شما می نشاند.

  • بلافاصله بعد از دوش گرفتن روزانه، مخلوط روغن و آب را روی موهای خود اسپری کنید. در این روش مو های شما باید هنوز مرطوب باشند و روغن را فقط در انتهای موهای خود اسپری کنید.
  • موهای خود را شانه کنید تا گره ها باز شده و روغن در سراسر مو ها پخش شود.
  • بگذارید موهایتان همراه با روغن خشک شود و به سراغ کار های روزانه خود بروید.

3. از روغن به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید

هفته ای یکبار یا هر دو هفته یک بار، باید برای مرطوب کنندگی روغن تراپی مو را انجام دهید. برای این کار باید مو های خود را با روغن اشباع کنید. برای روغن کاری روزانه فقط از یک لایه سبکی از روغن استفاده کردیم، اما برای درمان خشکی مو، باید مو ها را هفته ای یک تا دو بار به طول کامل به روغن آغشته کنیم.

چند نکته هم وجود دارد که در این کار به شما کمک می کند:

  • هنگامی که مو کاملاً روغنی شد، آن را مدل گوجه ای بالای سر خود ببندید، این کار از کثیف شدن لباس و اطراف شما جلوگیری می کند.
  • در صورت تمایل مو های خود را با کلاه حوله ای یا کلاه شنا بپوشانید. این امر برای تمیز نگه داشتن بالش مفید است، به ویژه در صورت داشتن روکش پلاستیکی داخل کلاه.
  • اگر از کلاه استفاده نمی کنید، بالش خود را با یک روکش پلاستیکی یا با دو لایه حوله قدیمی بپوشانید تا لکه های روغن روی بالش نریزد.
  • روغن را حداقل به مدت هشت ساعت روی مو های خود نگه دارید یا حتی می توانید روغن تراپی را شب انجام داده و روز بعد دوش بگیرید.

4. مو های چرب را نیز روغن تراپی کنید

بسیاری از مردم بر این باورند که موهای خشک و شکننده بیشتر به روغن تراپی نیاز دارند. اگر مو های چربی دارید شما هم نیاز به روغن تراپی دارید. این کار را دوبار در هفته و بلافاصله پس از شستن مو های خود انجام دهید. برای این کار روغن پایه را به جای نرم کننده به ساقه مو هایتان بمالید.

شامپو، چربی طبیعی مو ها را از بین می برد و موها را خشک می کند، پس از استفاده از آن زمان مناسبی برای افزایش رطوبت مو به وسیله روغن است.

برای این کار به نکات زیر توجه کنید:

  • ابتدا مو های خود را شامپو بزنید و به محض شروع دوش گرفتن، روغن را به مو های خود بمالید. اجازه دهید روغن در بقیه مراحل حمام روی مو های خیس شما بماند.
  • اجازه دهید روغن حداقل 5 تا 10 دقیقه روی مو های شما بماند.
  • قرار دادن کلاه روی مو های شما به محافظت از مو در برابر آب و جلوگیری از شستن مو ها قبل از روغن تراپی کامل کمک می کند.
  • مراقب روغن زدن در حمام باشید. وقتی آن را از موهای خود می شوید، ممکن است کف حمام بسیار لغزنده شود.

در ادامه چند نمونه از محصولات روغنی مو را برای شما قرار داده ایم.

منبع:

wikihow.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.