سلامت مو, مراقبت از مو

چگونه نوع مو های خود را تشخیص دهیم؟ + (آشنایی با انواع مدل مو)

تشخیص نوع مو

اغلب ما از نوع مو های خود آگاه نیستیم و نمی توانیم نوع آن ها را تشخیص دهیم چه برای خرید محصولات مراقبت از مو و چه برای تست ابزار های حالت دهنده مو، اکثر ما در تعیین نوع موی خود با مشکلاتی رو به رو هستیم. عوامل زیادی تعیین کننده نوع مو های شما هستند. عواملی شامل تراکم مو، قطر، منافذ، چربی، حالت ارتجاعی و الگوی فر. در این مقاله، ما انواع مختلفی از مو ها را بررسی می کنیم و آموزش می دهیم، چگونه نوع مو های خود را تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: روش های تشخیص نوع پوست

1- تراکم مو

تراکم مو های شما به تعداد مو ها (تعداد رشته های مو) روی سرتان بستگی دارد. تراکم مو با قطر مو متفاوت است. ممکن است مو های نازک اما با تراکم بالا داشته باشید و برعکس. سه سطح تراکم مو وجود دارد که هر یک از آن ها را می توان با آزمایش آینه تعیین کرد.

برای تشخیص نوع و میزان تراکم مو، قسمت بزرگی از مو های خود را بگیرید و آن را کنار بگذارید. میزان دیدن پوست سر شما، تعیین کننده تراکم مو است.

میزان تراکم مو، یکی از عوامل تشخیص نوع  مو
  • تراکم کم: اگر به راحتی می توانید پوست سر خود را ببینید، تراکم موی کمی دارید.
  • تراکم متوسط: اگر می توانید تا حدی از زیر مو های خود، پوست سر خود را ببینید، تراکم مو های متوسطی دارید.
  • تراکم زیاد: اگر به سختی می توانید پوست سر خود را ببینید، تراکم مو های شما زیاد است.

2- قطر مو

قطر مو های شما به عرض یک تار مو اشاره دارد. این دقیق ترین روش برای تشخیص نوع مو است. تست رشته را انجام دهید تا متوجه شوید موهای شما نازک، متوسط یا ضخیم هستند.

برای انجام تست تشخیص نوع و میزان قطر ، یک تار مو را بین انگشت شست و اشاره نگه دارید.

  • موهای نازک: اگر به سختی تار بین انگشتان خود را احساس می کنید، مو های نازکی دارید. در برخی موارد، تار مو آن قدر نازک است که حتی قابل مشاهده نیست.
  • موهای متوسط: اگر می توانید تار مو را کمی احساس کنید، مو هایی با قطر متوسط دارید.
  • موهای ضخیم: اگر می توانید تار مو را به وضوح احساس کنید، مو های شما ضخیم است.

همچنین می توانید تار مو های خود را با نخ مقایسه کنید. یک تار مو را در طول یک نخ قرار دهید. اگر به اندازه یا ضخیم تر از نخ باشد، مو های ضخیمی دارید. اگر ضخامت آن کم و بیش با نخ یکسان باشد، مو های متوسطی دارید و اگر تار مو به طور قابل توجهی نازک تر از نخ است، مو های نازک دارید.

3- تخلخل

تخلخل به توانایی مو های شما در جذب و حفظ رطوبت اشاره دارد. هر چه تخلخل مو ها بیشتر باشد، رطوبت و محصولات (مفید برای مو مانند ماسک یا سرم) بیشتری را جذب می کند. اما تخلخل بیش از حد، ممکن است به مو آسیب برساند.

آگاهی از تخلخل مو های شما می تواند در انتخاب محصولات مناسب برای مو های شما مفید باشد. برای تشخیص جنس و مقدار تخلخل یک تار مو را در یک فنجان آب فرو کنید و بعد از آن اگر:

  1. تخلخل زیاد: اگر تار مو به پایین فرو رود، تخلخل موهای شما زیاد است. مو هایی با تخلخل زیاد، بیشتر مستعد آسیب هستند. زیرا به راحتی مواد شیمیایی را از محصولات جذب می کنند. همچنین به راحتی وز و زبر می شوند.
    همچنین ممکن است مو های شما بعد از شستن، سریع خشک شود. تعداد زیاد منافذ در کوتیکول مو، منجر به تخلخل زیاد می شود. اغلب به دلیل استفاده مکرر از محصولات یا درمان های پر از مواد شیمیایی ایجاد می شود. وقتی مو های شما تخلخل زیادی دارد، هرگز به اندازه کافی آبرسانی نمی شود.
  2. تخلخل متوسط یا معمولی: در صورت داشتن تخلخل طبیعی و به اندازه، می توانید رشته ای را که بین آب شناور است و به درستی متعادل است بیابید. این نوع مو رطوبت مناسب را جذب می کند.
    بعد از حمام، با وجود خیس بودن، حالت چسبندگی ندارند. به مراقبت زیادی احتیاج ندارد و می تواند بدون هیچ زحمتی، هر مدل مویی را نگه دارد. مو هایی با تخلخل نرمال، کمتر مستعد آسیب هستند.
  3. تخلخل کم: اگر تخلخل کمی دارید، تار مو های شما روی سطح شناور می شود. این بدان معناست که مو های شما مدت زیادی طول می کشد تا خشک شود. کوتیکول های مو دارای منافذ کمتری هستند که باعث می شود ظرفیت جذب آب توسط مو ها به حداقل برسد.
    آب تمایل دارد روی سطح کوتیکول باقی بماند و محصولات مورد استفاده، اغلب به جای فرو رفتن در بالای مو های شما قرار می گیرند. پس از شستن، ساعت های طولانی مرطوب می ماند و حالت چسبندگی دارد.

4- چربی مو

اگر توانایی تشخیص نوع مو و میزان چربی مو های خود را داشته باشید، می دانید که مو های شما چند بار در هفته نیاز به شستن دارد. زیرا مو های چرب سریع تر کثیف می شوند و نیاز به شست و شوی بیشتری دارند. همچنین می توانید محصولات مناسبی همچون شامپو و نرم کننده را برای مو های خود انتخاب کنید.

شب، قبل از اینکه بخوابید، مو های خود را بشویید و بگذارید به صورت طبیعی با دمای هوا خشک شود. صبح روز بعد که از خواب بیدار شدید، آزمایشی روی پوست سر خود انجام دهید. یک دستمال را به پوست سر خود فشار دهید (به ویژه در نزدیکی تاج سر و پشت گوش ها)، مقدار چربی روی دستمال، میزان چربی مو های شما را تعیین می کند.

  • مو های چرب: اگر لکه ای بسیار چرب روی بافت دستمال وجود داشت، مو ها و پوست سر شما چرب است و شما باید هفته ای 4 تا 5 مرتبه مو های خود را با شامپو مناسب بشویید.
  • مو های معمولی: اگر مقدار بسیار کمی از چربی را روی بافت دستمال مشاهده کردید، پوست سر طبیعی دارید و 1 تا 2 بار شست و شو در هفته برای مو های شما کافیست.
  • مو های خشک: اگر هیچ چربی روی بافت دستمال دیده نشد، نشان دهنده کمبود آب بدن است. از محصولات آب رسان استفاده کنید تا رطوبت را به مو های شما برگرداند.
  • مو های ترکیبی: اگر فقط در مناطق خاصی از پوست سر شما چربی بر روی دستمال دیده شود، نشان دهنده مو های ترکیبی است. اغلب مو های پشت گوش و بالای شقیقه ها مقدار بیشتری از چربی را ترشح می کنند.

5- حالت ارتجاعی مو

حالت ارتجاعی مو به میزان کشیدگی یک تار مو قبل از بازگشت به حالت عادی و طبیعی اشاره دارد. قابلیت کشسانی، شاخصی قوی برای سلامت مو است. مو هایی با خاصیت ارتجاعی بالا، دارای درخشندگی خوبی هستند و در بین انواع مو ها، قوی ترین و سالم ترین محسوب می شوند.

برای تشخیص نوع مو از لحاظ میزان خاصیت ارتجاعی، باید یک تار موی خیس را کنده و تا جایی که می توانید آن را بکشید. بسته به نتایج زیر، کشش مو های شما را می توان به یکی از سه مدل زیر طبقه بندی کرد:

  • خاصیت ارتجاعی بالا: اگر تار موی شما بدون اینکه بلافاصله جدا شود، کشیده می شود، خاصیت ارتجاعی بالایی دارد. یعنی مو ها قدرت بیشتری دارند. اغلب مو های درشت بسیار کشسان هستند.
  • کشش متوسط: اگر مو های شما قبل از جدا شدن تا حدی کشیده می شود، نشان دهنده کشش متوسط است. بیشتر زنان حالت ارتجاعی متوسطی دارند. با استفاده از ماسک های طبیعی مو و روغن مو، می توانید مو های خود را تقویت کنید.
  • کشش ضعیف: موهایی که بلافاصله بعد از کشش جدا می شوند، حالت ارتجاعی کمی دارند. این نوع مو ها معمولاً شکننده و آسیب پذیر هستند.

مواد شیمیایی می توانند خاصیت ارتجاعی مو را کاهش دهند. بنابراین، انتخاب شامپو هایی که کوتیکول مو را تقویت می کنند، ضروری است.

6- الگوی حلقه

انواع مدل مو

به مو های خود توجه کنید. آیا فرفری، مواج، صاف یا پیچیده است؟ چهار نوع مدل مو وجود دارد: صاف، مواج، فر، پیچیده یا فر خیلی ریز. فولیکول مو و ساقه مو تصمیم می گیرند که مو های شما چگونه به نظر برسند. کج شدن فولیکول مو و نحوه رشد آن به داخل پوست سر، الگوی مو های شما را تعیین می کند.

انواع مدل های مو

در قسمت بعد، انواع مختلف مو ها را بررسی می کنیم. ببینید مو های شما در کدام دسته از موارد زیر قرار می گیرد.

نوع 1: مو های صاف (لخت)

تشخیص نوع مو صاف

این نوع مو ها معمولا صاف هستند و صاف می مانند. به طور معمول از ریشه تا انتها صاف هستند. هیچ گونه فر و حالتی ندارد. اغلب زنانی که مو های صاف دارند، مو هایشان نازک و ضعیف است. علاوه بر نرم بودن، ترشح بیش از حد چربی نیز در این نوع مو به طور معمول دیده می شود.

نوع 2: مو های مواج

تشخیص نوع مو مواج

مو های مواج نه صاف است و نه فر. جایی بین این دو قرار می گیرد. مو های مواج، فر جزئی در انتهای مو دارند. بافت این جنس مو، زبر و قطر آن ضخیم است. نوع 2 به سه زیر گروه تقسیم می شود:

  • 2A مو های نازک موج دار
  • 2B مو های موج دار متوسط
  • 2C مو های مواج ضخیم

نوع 3: مو های فرفری

تشخیص نوع مو فرفری

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا موی فر نوع 3 دارید، بررسی این است که آیا تار مو های شما حالت S مانند دارد؟ این نوع مو دارای فر های مشخصی است که فارغ از هر میزان صاف شدن، فر می ماند. چگالی بالاتری نسبت به مو های مواج و صاف دارد. بیشتر مستعد وز شدن است و خیلی سریع به هم ریخته و ژولیده می شود. نوع 3 به سه زیر گروه تقسیم می شود:

  • نوع 3A دارای فر های شل است
  • نوع 3B دارای فر های متوسط است
  • نوع 3C دارای فر های محکم است

بیشتر بخوانید: راه های موثر برای آرایش موهای فر

نوع 4: مو های پیچیده

تشخیص نوع مو پیچیده

مو ها در این مدل درشت و زبر به نظر می رسند، اما در واقع شکننده و نرم هستند. در صورت عدم مراقبت به راحتی مستعد شکستگی و آسیب است. مو های پیچیده دارای تراکم بالا با فر های بسیار ریز و محکم هستند. مو ها با مدل فر ریز یا پیچیده شبیه حرف Z هستند. این نوع مو به سه زیر گروه تقسیم می شود:

  • نوع 4A نرم است
  • نوع 4B سیم دار است
  • نوع 4C بسیار سیم دار است

اکنون که از جنس و مدل مو های خود مطلع شده اید، به سراغ محصولات مناسب و روتین مراقبت از مو های خود بروید. تشخیص جنس مو، نیمی از راه سلامت و نگهداری از مو است. پس از تشخیص، مراقبت از مو ها آسان می شود.

منابع: stylecraze.com و skinkraft.com

نوشته های مرتبط

دیدگاه ها “”

  1. سقایی گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.